Vær så snill, ikke bli en del av en trist ulykkesstatistikk

Kjell Inge Davik, regionvegsjef ii Region sør. 
Regionledermøtet, RLM region sør

Kjell Inge Davik, regionvegsjef ii Region sør. Regionledermøtet, RLM region sør Foto:

Av

Det er vår, snøen smelter og veiene er ferd med å bli bare. Motorsyklister med kriblende mager gleder seg til svingete veier i vakker natur sammen med andre motorsyklister. Livet er igjen herlig for alle på to hjul. Men, det lurer farer, alvorlige og potensielt fatale farer, skriver Kjell Inge Davik, regionveisjef i Statens vegvesen Region sør.

DEL

MeningerI fjor døde 109 mennesker i veitrafikken. Det er 109 for mange. Likevel er det laveste antall pr. år siden rett etter 2. verdenskrig. Norge er verdens mest trafikksikre land for tredje år på rad, og med den positive utviklingen siden 1970-tallet er det nå faktisk mulig å tro på at 0-visjonen er oppnåelig.

Av disse 109 drepte var hele 20 drepte på MC. I fylkene Buskerud, Vestfold, Telemark og Agder-fykene omkom i 2017 20 personer i veitrafikken. Av disse 20 var hele åtte i MC- ulykker. Det er nesten halvparten.

Motorsykkelsleppet om våren minner mange ganger om slippet av krøtter på sommerbeite. Alt skal prøves samtidig, og det er lett ta litt for mye av. Derfor er det viktig å huske på at motorsykkelformen ikke er særlig vedlikeholdt i løpet av vinteren. Kroppen har kanskje glemt hvordan det var å sitte over to hjul. Derfor er det alltid lurt å ta ting litt med ro og trene litt for seg selv før det store spranget ut i trafikken tas.

Det er også andre ting som må huskes på i vårslippet. Denne sjekklista er god å følge:

  •  Sørg for at sykkelen er i god stand når den rulles ut på veien. Ta en vårsjekk av kjøretøyet.
  •  Ta en sjekk av alt personlig sikkerhetsutstyr som hjelm, bekledning, hansker og støvler.
  •  Har du vært så heldig at du har investert i ny sykkel denne sesongen bør du bruke tid til å gjøre deg kjent med sykkelens kjøreegenskaper.
  •  Meld deg på et «rustløsningskurs». Der får du myket opp stive ledd og kroppsdeler og øvd opp gamle kunster under trygge forhold. Alternativet er å finne en egnet sikker plass der du kan øve nødbrems, kontrastyring, unnamanøver og andre ting på egen hånd. Her kan du ikke få nok øving. Øvelse gjør mester!
  • Gjør deg selv synlig. På våren er du et nytt element i trafikkbildet. La bilene få sjansen til å se deg. Hold avstand og avpass farten.
  •  Vær ekstra oppmerksom på vei og føreforholdene i starten av sesongen. Lave temperaturer, telehiv, grus og hull i veibanen er risikoelementer for en motorsyklist.
  •  Å kjøre flere sammen er både hyggelig og inspirerende. Bare husk at ferdighetsnivået er ulikt. Ta hensyn til hverandre.
  •  Bobiler og traktorer er hyggelige framkomstmiddel for dem som liker det. Som motorsyklist må du være ekstra oppmerksom når du møter disse kjøretøyene. DE kjører ofte sent og bruker mye av veibredden.

Til slutt en oppfordring til bilførerne: Vær ekstra nøye med bruken av speil og vær oppmerksom på blindsoner. Slipp gjerne motorsyklisten forbi, og følg ekstra godt med i kryss og rundkjøringer. Det er ofte vanskelig å få øye på en motorsyklist. Derfor er det ekstra viktig å være årvåken i trafikken. Til deg som i disse dager tar ut motorsykkelen og skal nyte tohjuls-livet: Kjør forsiktig, og kom trygt fram.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags