Hjulene på bussen

Av

I barnesangen ruller hjulene på bussen rundt og rundt. I virkeligheten ruller de både langt og lenge før det blir en bedre orden på reisetiden mellom byen og toget for oss.

DEL

MeningerEtt eksempel ble brukt fra talerstolen nylig: Skal du videre til høyskolen med buss fra toget i dag, tar det 27 minutter fra Skoppum. Det tar 20 minutter fra Tønsberg. Slik vil det være i åtte-ni år til. Det er ikke rart at vi har satt oppfinnerne på saken

Siden hjulet ble oppfunnet har et konservativt refreng stått i veien for videre utvikling: Alt er allerede oppfunnet. Hardt arbeid må til for å se nye muligheter. Det er derfor en krevende jobb som gjøres med å fylle Horten kommunes slagord, «Mulighetene er akkurat her», med innhold. Hjulene ruller i riktig retning, kan vi slå fast. Og det var beslutningen om å legge fremtidens jernbanetrasé gjennom Horten kommune via Skoppum som satte det i gang. Beslutningen startet en idémyldring om hvordan Horten og høyskolen best kan knytte seg til nye Hortens nye togstasjon. Gondol over Adalstjern fristet, men det var mer realisme i forslaget om selvkjørende shuttlebuss. På nettopp høyskolen ble det første kapittelet i slik buss-historie skrevet denne uka. Hjulene mot fremtiden er i bevegelse.

Horten vil være pilot. Regionens kollektivselskap, fylkeskommunen, høyskolen og næringsliv er med på laget. Teknologien utvikles raskt. Likevel kan det ta så mye som 20 år før det blir like vanlig å hoppe på en førerløs buss som å hoppe inn i bilen. Horten vil være et av de første stedene i landet, kanskje i verden, som tar i bruk den nye transportteknologien. Da prøvebussen rullet ved høyskolen denne uka var til og med samferdselsministeren med ombord. Det er en god start at vi er synlige.

Vi har trua. Det alene får ikke hjulene til å gå rundt. De skyves av oppfinnerne. Kjøremaskinenes hjerner skal ta oss raskt og trygt gjennom trafikken, og skal ta etisk riktige beslutninger. Det vil ta år med utvikling og testing før løsningen er kjøreklar. Horten-bedriften Sensonor er med på laget, med tiårs erfaring med bil-sensorer. De anslår en trinnvis utvikling fram mot målet med helautomatiske busser i 2025. Systemet kan siden selges til andre byer, kloden over. Det er duket for nok en internasjonal høyteknologisuksess fra Horten.

Fremtiden må være mer automatisert fordi folketallet øker mens andelen innbyggere i arbeid vil synke. Derfor er det fornuftig å la maskiner overta oppgaver som å kjøre oss til toget, jobben og skolen. Suksessen avhenger av at tilbudet brukes, at vi lar privatbilen stå og heller bruker bensinpengene til billetter til et batteridrevet busstilbud som er stabilt og effektivt. Da vinner også miljøet. Fra fylkeskommunalt hold ser man autobussene i sammenheng med den nye videregående skolen i Horten sentrum, som etter planen skal produsere mer strøm enn den bruker. Der kan bussbatteriene lades.

Horten kommune er en av tre nominerte til en statlig innovasjonspris for sitt utviklingsarbeid til lokalsamfunnets beste, blant annet med tekniske løsninger. Buss-prosjektet styrker kandidaturet.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags