Tilrettelegging langs Kyststien

IKKE RULLESTOL-VENNLIG: Men å ruste opp Kyststien bør være myndighetenes ansvar, og ikke skyves over på frivillige krefter. Det skriver innsenderen.

IKKE RULLESTOL-VENNLIG: Men å ruste opp Kyststien bør være myndighetenes ansvar, og ikke skyves over på frivillige krefter. Det skriver innsenderen. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Jeg ønsker å sette fokus på noe behov for tilrettelegging for funksjonshemmede på Kyststien mellom Borre og Åsgårdstrand.

DEL

MeningerKyststien og Nasjonal Sykkelvei nummer 1 fra Horten og sydover følger mye samme trase, men fanges ikke opp av samme oppmerksomhet for ettersyn. Som bruker og med et HC-behov for tilrettelegging, etterlyses bedre sikring på flere steder.

Kyststien er en attraksjon for folk på tur og syklende turister. Noen ivrige frivillige steller og vedlikeholder på dugnad og takk skal dere ha for den innsats, men dette gjelder Kyststien. Nasjonal Sykkelvei nr. 1 er jo fra starten anlagt av Statens Vegvesen, men hvem er de som skal etterse behov for vedlikehold? Det er jeg usikker på.

«Alle skal komme fram» av Camila Bjørkmark, fylkesrepresentant for Ap, tar opp og viser til regjeringens nasjonale handlingsplan «Norge universelt utformet 2025».

Her etterlyser hun at kommunene skulle ha på plass retningslinjer for universell utforming innen 2015. Det er visstnok ikke mye som er på gang, sier Camila Bjørkmark.

Denne handlingsplanen oppfattes som noe overordnet, men intensjonen må jo også omfatte mindre nødvendig tiltak på gang- og sykkelveier. Til en viss grad bør et behov for tilrettelegging også omfatte vår Nasjonale Sykkelvei nr. 1 fra Horten og sydover. Sykkelveier har for øvrig et høyt krav til sikkerhet mot ulykker.

Kyststien og sykkeltraseen fra Borre til Åsgårdstrand har tre risikopunkt som bør få en bedre oppgradering for å sikre mot uhell både for barn og eldre med eller uten et HC-behov. Det er to klopper som er marginalt for smale, spesielt den ved Mastebakke er høyst usikker og ulykkesutsatt. På et annet sted har traseen tidligere rast ut. Her er det farlig skrått ned mot sjøen, og lett å miste retning.

Nødvendige tiltak her oppfattes ikke som et dugnadsansvar fra frivillige. Dette bør vel noteres på et kommunalt nivå, med ansvar for å avklare hvordan og hvem er rette instans for å iverksette tiltak? Det bør gjøres.

Under ventetiden bør alle utvise varsomhet om en ulykke skal unngås.

Erik Gundersen
Åsgårdstrand

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags