– Kutt i nettolønn er et svik mot maritim næring

Av

Regjeringen foreslår i statsbudsjettet for 2021 å sette et makstak for flere av modellene under refusjonsordningen for sysselsetting av norske sjøfolk - nettolønnsordningen.

DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Samtidig foreslår man å avvikle refusjonsordningen for lasteskip i NIS i utenriksfart.

Maritimt Forum hadde ønsket at den midlertidige opphevelsen av taket i refusjonsordningen som gjelder sysselsettingen av norske sjøfolk på skip i NOR, skulle videreføres. Opphevelsen kom som et tiltak midt under koronakrisen. Pandemien har rammet maritim næring hardt.

Tiltaket har bidratt til å sikre norske arbeidsplasser på sjøen. I stedet reverserer regjeringen nå dette samtidig som man gjør kutt også i andre deler av ordningen.

Det er nesten ikke til å forstå at vi opplever dette. Koronakrisen har forsterket offshorekrisen, og flere skip har gått i opplag det siste halvåret i tillegg til de som har ligget i opplag tidligere. Sjøfolk er blitt permittert. Hele den maritime klyngen er avhengig av at vi videreutvikler den sjøbaserte, maritime kompetansen vår.

Maritimt Forum håper innstendig at opposisjonen i Stortinget skal stanse regjeringens forslag. Jeg mener forslaget representerer et svik så vel mot norske sjøfolk som mot den maritime klyngen samlet sett.

Maritimt Forum fremmet like før påske en tiltakspakke som inneholder 40 tiltak som vil sikre maritim næring igjennom og etter koronakrisen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken