Digitalisering i skolen

Av

Vi har nå i en lengre periode virkelig fått prøvd ut digitale hjelpemidler i skolen.

DEL

LeserbrevJeg har vært tett på dette med en sønn som går i 8. trinn på Varden ungdomsskole. Ungdommene våre har bevist at de har god digital kunnskap og har fått mye skryt. For de fleste har dette fungert veldig bra.

Lærerne på sin side har vist en god omstillingsevne og en bredde i sin kompetanse.

I vår skolehistorie på over 150 år er det en innarbeidet oppfatning at vi skal ha et klasserom med elever på hver sin pult hvor skoleklokka ringer hvert friminutt.

På samme måte som næringslivet nå ønsker å evaluere erfaringer med bruk av digitalt verktøy og endrede arbeidsprosesser under koronakrisen, mener jeg at skolene bør gjøre det samme. Da må selvfølgelig både elever og lærere ta del i denne evalueringen. Videre bør resultatet av en slik evaluering tas inn i den pågående planleggingen av nye store barneskoler. Kanskje en ny skolestruktur gjør at vi på ny må revurdere arealbehovet.

Vi har nå sett at tradisjonell klasseromsundervisning kan kombineres med digital hjemmeundervisning. La oss fremme digital undervisning i skolen hvor dette har nytteverdi, selvfølgelig avhengig av aldersgrupper.

Hver og en elev trenger å bli sett og fulgt opp. Jeg er sikker på at en ny skolestruktur kan fremme dette! Denne type fleksibilitet krever at læreren har handlingsfrihet! Kanskje vi nå bør se med nye øyne på vår tradisjonelle skolehverdag? Norge har verktøykassa på plass.

All honnør til elever, lærere og de rektorer som har stått på for å få dette til i denne utfordrende tiden, dere har levert!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags