Bompengene er en gavepakke

Av
DEL

MeningerHorten bomselskap AS skal avvikle bommen på RV.19 i løpet av desember 2018. En uventet stor økning i antallet passeringer har gitt mye raskere nedbetaling enn forventet. Her ligger det en skattekiste for kommunen til å kunne realisere en god regulering i havna. Alle gode krefter må fokusere på å realisere denne muligheten. Vil ordføreren, våre politikere og vårt havnevesen samles om et slikt initiativ?

Det vil være et krevende prosjekt å beholde fergeleiene og biloppstillingsplassen i sentrum av Horten, og samtidig sikre og skjerme beboerne i både Strandparken, Østbyen og den nye strandbebyggelsen mot de store ulempene som ligger i kjølvannet av områdereguleringen. Uten gode grep vil vi alle få store plager fra en stadig økende trafikk. En fortsatt innkreving av bompenger på RV. 19 vil gi økonomiske muskler nok til å etablere en bærekraftig samferdselsløsning i bo- og næringsområdene som kommer i havna.

Inntektene fra innkrevingen vil først og fremst komme fra fergetrafikken, og det er rett og rimelig. Pengene vil kunne sikre et nytt vegsystem som må på plass for en god trafikkavvikling, og slik bidra til å sikre oppfyllelsen av de viktigste og gode intensjoner i områdereguleringen av havna. Vi kan bygge lokket over den nye oppstillingsplassen - noe som gir en direkte gevinst og langt bedre arealutnytting. Miljøtunnelen kan videreføres østover så langt det er behov for det.

Vi kan bygge store rundkjøringer og fire felts veg slik Statens vegvesen ønsker, men innelukket. Resultatet er at barriere mor sjøen forsvinner, skjærmingen av bebyggelsen blir utmerket løst, luftforurensning, støy og lysforurensning kan håndteres bærekraftig, og prioriterte HMS og sikkerhets- og beredskapsbehov blir elegant ivaretatt.

Jeg tror fortsatt at kommunen og dens politikere kjenner sin besøkelsestid og inntar de riktige posisjoner allerede nå. Vi trenger likevel at de viser oss hvor de står og det snarest! #Horten Love – er sant.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags