Ny vei hit til hundre millioner kroner er et helt vanvittig prosjekt

BAKKENTEIGEN: Campus Vestfold med Adalstjern i bakgrunnen. Ny vei hit er ikke hensiktsmessig, mener innsenderen.

BAKKENTEIGEN: Campus Vestfold med Adalstjern i bakgrunnen. Ny vei hit er ikke hensiktsmessig, mener innsenderen. Foto:

Av

Horten kommune skal lage en vei fra Bakkenteigen til rv 19 . Krysningspunktet blir cirka ved Glenneundergangen.

DEL

MeningerArgumentet for dette prosjektet er at «Campus Vestfold skal styrkes som attraktivt studie- og arbeidssted gjennom vegkobling mot ny jernbanestasjon på Skoppum vest og hovedvegnett i nord».

De siste tre årene er det satt opp gratis shuttlebuss Skoppum – Bakkenteigen med tre avganger hver vei. Gjennomsnittlig passasjerantall er 30-40 pr dag av et total antall på 6.000 på Bakkenteigen.. Forøvrig et spleiselag mellom kommune, fylke og høyskole med 600.000 kroner per år. Det gir en subsidiering på 55 kroner per passasjer av våre skattekroner.

LES OGSÅ (+): Tålmodigheten er slutt – nå kommer kommunen med motorsag

Reisetiden fra gamle Skoppum stasjon til Bakkenteigen er idag ti minutter. Med den nye stasjonen på Skoppum vest blir reisetiden knappe sju minutter. Med den nye veien fra Glenneundergangen blir nok reisetiden ned mot fem minutter.

Hvordan i alle dager er det mulig å argumentere for et veiprosjekt til minst 100 millioner kroner med bakgrunn i et slikt tallgrunnlag? Nå må dere politikere ta til vettet. Skal dere ta penger fra fellesskapet til et slikt prosjekt.

Mer alvorlig er hvordan dere har tenkt å behandle naturen. Hvordan kan dere rettferdiggjøre et slikt alvorlig inngrep? Hvordan oppfatter dere klima og milijøkrisa? Spare to minutter på en bussreise som svært få benytter?

LES OGSÅ (+): – Folk flytter fra gata fordi vi ikke kan parkere om vinteren

Jeg synes at dere bør frafalle jernbaneargumentet for den nye veien. Den egentlige hensikten med veien er at folk fra syd og nordfylket skal slippe å stå i en begrenset kø på FV 235. Med den nye veien kan de kjøre firefelts motorvei nesten helt fram. Men dette argumentet er vel ikke spiselig?

Har sett at denne veien skal være en avlastningsvei for oss på Borre. Skulle gjerne visst hvordan det henger sammen?

LES OGSÅ (+): Veidekke og NRC skal bygge viktige deler av Vestfoldbanen

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags