Forkjørsbrett

Av

Skateboardmiljøet og –anlegget på Bromsjordet i Horten har i dobbel forstand blitt voksent.

DEL

MeningerDet er i stor grad utøverne selv som har drevet det fram, godt hjulpet av kommunale ressurser gjennom årene. Anlegget og utøvere har satt Horten på kartet med konkurransene «Kanalsession» og «Hang Up» som høydepunkter. Neste uke havner skateboard på det politiske sakskartet.

Bakgrunnen er at skateboard og rulleskøyter må dele plassen med sparkesykler, spennet i alder og ferdigheter blir større. Av hensyn til sikkerheten i skateparken er det innført begrensninger for når på døgnet sparkesyklistene kan utvikle sine ferdigheter. Mens brukerne av skateboard i noen grad er voksne og erfarne, er flere av sparkesyklistene i motsatt ende av ferdighets- og aldersskalaen. Bekymringen for sikkerhet er godt begrunnet: Skateparken er bygget for spektakulær sport, utøverne streber mot høye svev som krever stor fart. Det kan skje ulykker.

Sommerens foreldreprotest har siden blitt en forening for sparkesyklister. Foreningen krever mer tid i parken. Det gjør politikernes oppgave lettere; de kan invitere representanter til forhandlingsbordet. Selv om skateboard fortsatt er hovedaktiviteten i parken og at brettkunstnerne har investert mye tid og dugnadsinnsats, har de ikke hevd på å bestemme. Unge menneskers urbane fritidsaktiviteter forandrer seg; det må være plass til alle som ruller og hopper på Bromsjordet.

Skatemiljøet har elementer av opprør og utenforskap i seg, det er sportens vesen og opprinnelse. Røttene sitter i amerikanske gater, der kreativ ungdom for en mannsalder siden skrudde rulleskøyte-hjul på planker og surfet i gatene. Borgerskapet gjorde anskrik og som et ekko av dette var Norge eneste land i verden med forbud mot å selge, kjøpe eller stå på rullebrett fra 1978 til 1989. Totalforbudet skapte en sterk subkultur og nå er skateboard en etablert internasjonal idrett.

Brettsportens lovløse røtter er lite synlige på Bromsjordet. Balansen mellom uorganisert aktivitet og offentlig styring med brukermedvirkning, fungerer godt. De nevnte kjøretidsreglene som nå er oppe til politisk debatt, er kommet i samarbeid mellom brukerne og kommunen. Men, som bygg betraktet kalles anlegget «selvgrodd» i sakspapirene. Altså uplanlagt og ikke formelt byggegodkjent, og det på kommunal grunn med kommunal støtte. Det er viktig å rydde opp i. Skateparken er et idrettsanlegg og det virker smart, som det legges opp til, å lage en driftsavtale med brukergruppene. Slik som det er i Lystlunden og andre steder.

Det tryggeste er at skaterne og sparkesyklistene får hvert sitt anlegg. Det bør bli løsningen når skateparken skal flyttes til Lystlunden før Bromsjordet blir boligområde. Men det er lenge dit.

Nå er det sameksistens som gjelder i skateparken. Og perspektiv. Brukernes selvstyre må slippe nye generasjoner til, og legge grunnlaget for nye tiår med utvikling av talenter.

Horten har plass til alle som dyrker friheten med hjul under beina.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags