Kronen på verket

SANGGLEDE: Tre alter i full konsentrasjon. F.v.: Anita Bredine Johansen, Veronika Lien og Britt Elisabeth Nilsen. Alle foto: Trude Brænne Larssen

SANGGLEDE: Tre alter i full konsentrasjon. F.v.: Anita Bredine Johansen, Veronika Lien og Britt Elisabeth Nilsen. Alle foto: Trude Brænne Larssen

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

ÅSGÅRDSTRAND: Akustikken i Åsgårdstrand kirke er en nødvendig ingrediens for å få Swingletts akapellasang til å klinge som den skal.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Torsdag kveld ble siste hånd lagt på verket: Opptakene til Swingletts nyeste CD er i boks, med god hjelp av Falkensten Studio.
De som kjenner sangensemblet, knytter det oftest til Holmestrand, men da er de ikke oppdatert.
– Vi er et Vestfold-kor, understreker Arnt Egeland, som synger bass. – Nesten halvparten av oss kommer fra Horten, så det er lenge siden man kunne regne oss for å høre til Holmestrand spesielt. Riktig nok øver vi der, men det er fordi vi er medeiere i øvingslokalet. Sangerne kommer fra Drammen i nord til Tønsberg og Sandefjord i sør. Det velger vi å tolke som en fjær i hatten. Ingen ville giddet å reise så langt, hvis det ikke var et attraktivt miljø å synge i. Men vi har fortsatt plass til noen til, i alle fall hvis de er tenorer, lokker Egeland.

Æren for korets framgang gir han musikalsk leder og dirigent Øystein Lund Olafsen, som opprinnelig er fra Larvik. Olafsen veksler mellom å jobbe med de faste korene sine og kjente artister som A1, Hanne Krogh, Elisabeth Andreassen og mange andre. Såpass ettertraktet er han at han til og med hadde ansvaret for avslutningsnummeret i Nobelkonserten i desember!
– Og likevel har du tid til å prioritere et lite amatørkor fra Vestfold?
– Jeg hadde ikke giddet hvis det ikke var gøy, forsikrer Olafsen. – Det er en morsom gjeng, med mye galskap.
Han skryter av samarbeidet med Falkensten Studio.
– Det var helt strålende. En veldig smidig gjeng å jobbe sammen med, må jeg si.

Primus motor i Falkensten Studio, Terje Tollefsen, er imponert over spennvidden og variasjonen i arrangementene Swinglett trakterer, og veldig godt fornøyd med resultatet.
– Vi hørte på opptakene så seint som i går, og det låter virkelig bra, forsikrer han.
Til daglig jobber Tollefsen i NRK produksjon, der han har ansvar for teknikken under langt større og mer krevende forhold.
– Lydstudioet er bare en hobbybedrift. En liten, kulturell hule, kan du si. Vi er mest vant til å jobbe med band. Dette var vår første erfaring med kor, men det gikk over all forventning. Selvfølgelig er det utfordrende å pakke tjuefem sangere inn i vårt lille studio, og få alt utstyr til å virke som det skal, men det har gått nokså knirkefritt.
Både Tollefsen og dirigent Olafsen har latt seg sjarmere av Åsgårdstrand kirke
– Åsgårdstrand kirke ble valgt da vi skulle legge siste hånd på verket, sier Tollefsen. – Vi fikk et tips om at akustikken der overgikk alt annet, og det viste seg å stemme.
– Et fantastisk rom å synge i, supplerer Øystein Lund Olafsen. – Dit kommer vi gjerne tilbake, for å holde konsert. Kanskje til sommeren?

Sitat: – Vi har fortsatt plass til noen til, i alle fall hvis de er tenorer. Arnt Egeland



Artikkeltags