Forbrukerrådet slår alarm: – Tenk deg om før du kjøper disse lekene

ADVARER: Forbrukerrådet advarer mot disse to dukkene, Cayla og i-Que.

ADVARER: Forbrukerrådet advarer mot disse to dukkene, Cayla og i-Que. Foto:

Hevder leker kan brukes til avlytting og at det barnet ditt sier kan brukes i markedsføring.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

– Vi ber nå butikkene stoppe salget av lekene inntil manglene er rette opp. Barn skal ikke brukes som prøvekaniner for dårlig og uferdig teknologi. Det slår direktør for Forbrukerrådet, Randi Flesland fast.

Disse to lekene det er snakk om, «My Friend Cayla» og «i-Que», kan være en sikkerhetsrisiko for barnet ditt. Det mener Forbrukerrådet, som har klaget produsenten inn til Datatilsynet og Forbrukerombudet for brudd på personopplysningsloven og markedsføringsloven. Forbrukerrådet har også sendt en bekymringsmelding til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) for manglende sikkerhet.

Hva er det så Forbrukerrådet reagerer på?

Lekene, som kan kobles til internett, kan barnet snakke med. Når i-Que er koblet til nett, kan den «kjenne igjen stemmen din og svare deg med ord eller bevegelse», står det å lese hos en av butikkjedene som selger leken.

Om My Friend Cayla kan man blant annet lese: «Hun liker også å prate med deg om baking, musikk, matematikk, geografi, og millioner av andre ting. Hun er i stand til å svare på masse spørsmål, fordi hun henter fram svarene fra en nettsky. Be henne om å fortelle om seg selv, om fotoalbumene sine, eller du kan til og med be henne lese en historie for deg.»

Samtalen går til USA

Når leken er koblet til internett, blir ifølge Forbrukerrådet, samtalen mellom barnet og leken blir sendt direkte til selskapet Nuance i USA. Det er ikke innebygget sikkerhet i dukkene, slik at utenforstående kan ta kontroll over leken og snakke direkte til barnet. Ikke nok med det, når dukken kjøpes, må man underskrive på at man, etter det Forbrukerrådet mener, at selskapet i praksis har rettigheter til alt det barnet har sagt til dukken. Dette kan brukes i direkte markedsføring eller på annet vis etter produsentens eget ønske.

Tips hvis du har kjøpt leken?

Har du allerede kjøpt en av dukkene, har Forbrukerrådet utarbeidet noen tips:

  1. Tenk deg om to ganger før du kjøper disse lekene. Produktene har flere, alvorlige mangler når det kommer til sikkerhet og personvern.
  2. Klag til butikken hvis du ønsker å levere lekene tilbake. Vis til manglende sikkerhet og personvern. Du har 14 dagers angrerett hvis lekene er kjøpt på nett.
  3. Husk å skru av leken når den ikke er i bruk. Dette gir deg kontroll over hvem som er tilkoblet dukken. Vær oppmerksom på at dette ikke løser utfordringene med manglende personvern.

Finnes på nett og i butikk

Dukkene er å få kjøpt på internett, men også i butikker i Norge.

Dette kommer fram i en advarsel Forbrukerrådet har sendt ut. På egne Facebook-sider har de fått over 1000 reaksjoner og i en video der Finn Myrstad, fagdirektør, digitale tjenester hos Forbrukerrådet, demonstrerer dukkenes svakheter, har så langt (onsdag morgen) fått over 279.000 visninger. Saken deles i høy fart på Facebook.

– Ikke uskyldige

– Det er ikke alle leker du ønsker å ha i hus. Disse internettilkoblede dukkene er ikke så uskyldige som de ser ut. Det er ikke lagt inn noen form for sikkerhet i dukke. Jeg kan med enkle grep snakke gjennom dukken og avlytte det som blir sagt. Ingen vil vel at andre skal kunne snakke til barnet gjennom dukka, sier han i videoen.

Dette mener Forbrukerrådet å ha avdekket:

  • Manglende sikkerhet
    Med enkle grep kan hvem som helst ta kontroll over lekene. Uten noen form for fysisk kontakt, kan du enkelt via mobiltelefon kommunisere gjennom dukken og benytte den til å avlytte det som blir sagt.
  • Ulovlige brukervilkår
    Før du tar i bruk dukken, må du blant annet si ja til at vilkårene kan endres uten at du får beskjed, at personlig data kan bli brukt til målrettet reklame, og at informasjonen kan bli delt med ukjente tredjeparter.
  • Lekene sladrer på barnet ditt
    Samtalen mellom barnet og dukken blir sendt direkte til selskapet Nuance i USA, som spesialiserer seg på stemmegjenkjenning. Selskapet tar seg retten til å dele informasjonen med tredjeparter og benytte stemmedata i en rekke sammenhenger.
  • Skjult markedsføring
    Lekene inneholder forhåndsprogrammerte fraser, hvor utvalgte varer og tjenester blir omtalt i positive vendinger. Cayla forteller for eksempel hvor glad hun er i ulike Disney-filmer, samtidig som produsenten har kommersielle bindinger til Disney.– Stadig flere produkter kobles til nettet, noe som opplagt gir mange nye muligheter. Samtidig må produsenter og tjenesteleverandører ta høyde for sikkerhets- og personvernsrisikoen som følger med når man beveger seg inn i det digitale, sier Randi Flesland.

Flesland er direktør i Forbrukerrådet og har en klar oppfordring til bransjen:

REAGERER: Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet, reagerer på den risikoen barn kan bli utsatt for ved lek med disse to dukkene.

REAGERER: Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet, reagerer på den risikoen barn kan bli utsatt for ved lek med disse to dukkene. Foto:

– Vi ber nå butikkene stoppe salget av lekene inntil manglene er rette opp. Barn skal ikke brukes som prøvekaniner for dårlig og uferdig teknologi.

Cayla og i-Que er blant annet til salgs hos BR Leker, Toys r Us og Nille. Ledende leketøysbutikker i Nederland og Belgia har allerede, på bakgrunn av Forbrukerrådets funn, trukket produktene i påvente av svar fra produsenten.

En sjekk på nettsidene til Br, Toys R Us og Nille torsdag 8. desember, viser at disse lekene fremdeles er tilgjengelige for salg. Hos Toys R Us og Br er det mulig å få kjøpt i-Que til 50 prosent rabatt.

Flesland er klar på at barns ikke skal brukes som prøvekaniner for en uferdig teknologi.

– Produkter og tjenester rettet mot barn skal selvfølgelig ivareta sikkerhet og personvern. Butikkene har et opplagt ansvar med å se at dette er på plass før de selger leker som er koblet på internett, sier Flesland og legger til:

– Vi ber nå bransje og myndigheter se til at grunnleggende forbrukervern kommer på plass, og at barn ikke brukes som testkaniner for dårlig og uferdig teknologi.

– Følger opp lekene

Top Toy-konsernet, som har BR-Leker og Toys R Us, opplyser at de nå følger opp lekene etter Forbrukerrådets advarsler.

– Vi har startet en tett dialog med vår leverandør for å lære mer om de aspektene av Cayla og I-Que som Forbrukerrådet retter søkelyset mot, sier kommunikasjonsansvarlig Line C. W. Rasch i Top Toy til Side2

Hun påpeker at barnets sikkerhet er viktig for dem, og at de bruker mye ressurser på å sikre produktene deres og følge EUs standarder og retningslinjer.

Virker som en Bluetooth-høyttaler

– Vi har solgt både Cayla og I-Que i Norge, men vi har aldri mottatt noen klager på at produktene har vært brukt på en måte som har svekket barnets sikkerhet. I utgangspunktet virker begge lekene på samme måte som en hvilken som helst Bluetooth-høyttaler, som betyr at du kan kommunisere med dem gjennom enheter som smarttelefon eller nettbrett. Men vi vil selvfølgelig følge de videre undersøkelsene av Cayla og I-Que, sier Rasch.

Artikkeltags