Du ville kanskje ikke gjettet det, men munnharpemiljløet er faktisk i vekst i Norge.


Rett under nesen på oss foregår det store ting med det lille instrumentet, og ryktene skal ha det til at tungrockere verden over for lengst har omfavnet den norske varianten av folkeinstrumentet.

– I Norge ler vi litt av det. Her vet alle hva ei munnharpe er, men man tenker ikke særlig mer på det. I utlandet er det annerledes. Jeg har med munnharpe vekket oppsikt i både Sør-Spania og på Madagaskar, forteller hortensmannen Bernhard Folkestad.

Arrangerer landsfestival

Han har i en årrekke vært sekretær i Norsk Munnharpeforum. Han er også redaktør for bladet «Munnharpa», og har i tillegg et liv bak seg som traktør av flere av instrumentets varianter.

I helgen er han med å arrangere en egen nisjefestival dedikert til munnharpa.

Hvor? I festivalbyen Horten, naturligvis.

– Den Norske Munnharpefestivalen er årlig, men at vi holder den i Horten er et engangsfenomen. Vi fikk en fantastisk pakkepris på Gamlehorten Gjestegård, forteller Folkestad.

Strupesang og skje

Fra fredag til søndag skal omkring 25 deltakere fra hele Norge, Canada, Frankrike, Ukraina og Vietnam bo, spille og holde kurs dedikert til munnmusikken. Billetter selges i døra.

– Det er en forholdsvis liten festival, men med meget habile musikere. Og vi kan kanskje se litt sære ut, men vi er ikke farlige, sier Folkestad med et smil.

Fra Vietnam, nå bosatt i Frankrike, kommer Tran Quang Hai, som tidligere har turnert Norge med Rikskonsertene.

Ifølge Folkestad er ikke Tran er bare en mester med munnharpe, han trakterer også strupesang med stor overbevisning.

– I tillegg er han en demon til på spille på skje. Da frir han til publikum, sier han.

Håndverk

Det kan kanskje se simpelt nok ut, men teknikken bak de melodiske overtonene som en munnharpist er kompleks. I helgen har interesserte mulighet til å lære av noen av de beste.

– Noen få tar det ekstremt fort. De fleste sliter litt i begynnelsen. På kurset får alle låne et godt instrument, lover Folkestad.

Selv kjøpte han munnharpe på Gymnaset. I dag har en koffert full av ulike munnharper, etter å ha reist Norge og verden rundt.

– Den norske teknikken er godt kjent internasjonalt. I Jakutia blir det sett på som en selvfølge å spille Khomus, altså munnharpe. Her smis instrumentet etter hver persons personlighet. Det er helt eventyrlig, forteller han.

I Norge har gode smeder gitt munnharpa en oppsving. Til festivalen i Horten kommer det også deltakere av den oppvoksende sorten.

– Fra Bodø kommer en familie der sønnen spiller munnharpe. Han har vi store forventninger til, avslutter Folkestad.