Cornas siste hilsen til Geir Erik

Da Geir Erik Heigård døde i en ulykke, ble resten av bandet enige om å fullføre innspillingen likevel – som en siste hilsen til en god venn.

DEL

Supertilbud: 5 kr for alt innhold på nett i 5 uker

De har jobbet med albumet i to år, og den siste tiden – etter at innspillingen begynte i høst – har de hatt en svært omflakkende tilværelse. De ulike sporene er nemlig spilt inn i helt forskjellige studioer. Det er det gode grunner til.

– Vi hadde alt materialet klart og var ganske klare til å begynne med å spille inn, da Geir Erik døde, forteller Bjørnar Marthinsen som er gitarist i metalbandet.

– Faktisk hadde vi øvelse sammen, dagen før det skjedde. Etterpå var vi i villrede om hva vi skulle gjøre videre, men vi ble ganske raskt enige om at det ville være riktig å fullføre – nettopp som en heder til Geir Erik. Det var vel også vår måte å komme videre på. Det ga plata et nytt mål, kan du si.

En av låtene har fått tittelen «If I Never Return».

– Den var ferdig skrevet like før Geir Erik døde. Teksten kom etterpå, forteller Marthinsen.

Ulike studioer

– Vi begynte med trommer og bass, som vi spilte inn i Mølla Studio i Gjerstad i Aust-Agder, forteller Marthinsen.

– Det er Knut Magne Valle, kjent fra Arcturus, som driver det studioet. Det ligger faktisk i en gammel mølle. Knut Magne viste seg å være en veldig ålreit og flink kar, som det var hyggelig å samarbeide med.

Gitarsporene ble imidlertid spilt inn her hjemme, i Horten.

KVERNER METAL: Bass og trommer ble spilt inn i Mølla Studio på Gjerstad i Aust-Agder.

KVERNER METAL: Bass og trommer ble spilt inn i Mølla Studio på Gjerstad i Aust-Agder. Foto:

– Jeg fikk en veldig bra deal med Robert Hauge. Han lærte meg opp på opptaksutstyret, sånn at jeg kan spille inn på egen hånd.

Trond Holter fra WigWam og Dream Police er et kjent navn for mange.

– Vokalen med Cato Johansen spilte vi inn hos ham, i studioet hans i Halden. – Trond jobbet med Cato og fikk fram mye bra. Det er også Trond som mikser og mastrer albumet, forteller Marthinsen.

LES OGSÅ: Stor interesse for jobben som kulturskolerektor

Skaffet erstatter på keyboard

Nils Mathisen kom inn som erstatter for avdøde Geir Erik Heigård, men ikke som fast medlem av bandet.

– Brødrene hans er vel mest kjent som jazzmusikere, og det er også bakgrunnen til Nils, men han er veldig allsidig og flink. Han spiller inn hjemme hos seg selv, for med keyboard går det rett inn i maskina. Da er man ikke like avhengig av akustikk og den slags.

– Hvorfor spiller dere inn i ulike studioer, og ikke sammen?

– Fordi teknologien tillater at vi kan gjøre det på den måten. Da kan man spille inn de ulike sporene når det passer. Økonomi spiller selvsagt også en rolle. Det blir ofte billigere. De fleste gjør det på den måten i dag.

MIXER: Hvert lydspor blir spilt inn for seg, og ikke nødvendigvis på samme sted.

MIXER: Hvert lydspor blir spilt inn for seg, og ikke nødvendigvis på samme sted. Foto:

– Mister man ikke noe av magien ved å jobbe intenst i studio flere uker i trekk?

– Det gjør man kanskje. Sist vi spilte inn et album var vi i Danmark i 14 dager, hos Flemming Rasmussen, som også er produsent for Metallica. Albumet fikk navnet «Angel Maker». På den annen side: Når hver enkelt går i studio for seg selv, kan man også bruke lengre tid på å flikke og få det helt presist. Vi har planlagt dette godt, og funnet en god kombo.

Marinemusikken og metal

Det er ikke mange ukene igjen til albumet er ferdig.

– Det gjenstår egentlig bare litt småtteri, og deretter sendes det til mix. Vi slipper den første singelen i begynnelsen av april. Selve albumet slipper vi like før vi skal ha konsert med Marinemusikken.

De fleste vil kanskje tenke at det nærmeste Marinemusikken kommer metal er messing. Men ikke denne gangen, altså.

– Konserten var først planlagt som en måte å lansere albumet på, men nå har det blitt mye større enn det, og albumet kommer også en ukes tid før konserten. Det er stort å få spille med så proffe musikere som dette, sier Marthinsen.

Corna

Kompiser på videregående

Cato Johansen og Bjørnar Marthinsen var starten på det hele, og de har kjent hverandre lenge.

– Vi møttes faktisk på videregående skole og har spilt sammen siden da, litt til og fra. «Angel Maker» var vårt prosjekt, og så ble bandet til i prosessen med å spille inn vårt første album. Nå har vi spilt sammen siden 2012. Alle lager alt sammen. Vi var fem, men nå er vi altså fire.

– Kan det tenkes at vi får høre dere på Midgardsblot en gang?

– Vi spilte på Verven for et par år siden. Det var veldig gøy. Vi spiller gjerne også på Midgardsblot, hvis vi får en forespørsel om det, så klart – selv om de kanskje er kjent for å ha en line-up med litt mer ekstrem metal enn den vi selv spiller.

STØTTESPILLER: Trond Holter fra WigWam (t.h.) har vært til god hjelp for vokalist Cato Johansen.

STØTTESPILLER: Trond Holter fra WigWam (t.h.) har vært til god hjelp for vokalist Cato Johansen. Foto:

Artikkeltags