Vi går fra oktober til november. Vi går fra rosa til blått fokus. For første gang arrangeres Blå sløyfe-aksjonen i Norge.
Denne måneden er det mennene sin helse som skal stå i fokus. 30. oktober lanserte Kreftforeningen og Prostatakreftforeningen Blå sløyfe-aksjonen i Norge.
Det var ikke like lett for alle gutta i Z-eiendom å ta skjegget før Movember-kampanjen satt inn.
Største kreftformen
Tall fra Kreftforeningen viser at 5 000 menn får prostatakreft i Norge årlig. Disse tallene viser at dette er den største kreftformen i landet.
– Norges mest utbredte kreftform rammer kun menn. Det er på høy tid at vi retter ekstra oppmerksomhet mot prostatakreft gjennom en slik aksjon, sier styreleder Hans-Fredrik Donjem i Prostatakreftforeningen i en pressemelding.
(Saken fortsetter under faktaboksen)
LES OGSÅ: Fredrik barberer deg for en god sak
1 000 i året
Generalsekretær i Kreftforeningen, Anne Lise Ryel, forteller at i løpet av november mister 90 menn livet til denne kreftformen. Det betyr over 1 000 hvert år.
– Det plasserer oss i europatoppen i antall dødsfall. Derfor skal vi – hvert år, hver november – sette på oss den blå sløyfa og vise at vi bryr oss om alle dem som er berørt av prostatakreft, sier Ryel i en pressemelding.
(Saken fortsetter under faktaboksen)
LES OGSÅ: Vestfold er på krefttoppen – og dette er trolig årsaken
– Trenger mer kunnskap
Blå sløyfe-aksjonen skal gjennom hele november dele informasjon og skape oppmerksomhet om kreftformen som rammer menn. Det skal de gjøre ved å holde folkemøter, aktiviteter og salg av blå sløyfer.
Målet med aksjonen er å bli en stor og viktig aksjon for alle som lever med denne kreftformen og deres pårørende, og for dem som vil bli rammet av denne i framtiden.
– Vi trenger mer kunnskap og bedre og mer presis behandling. Derfor oppfordrer vi alle til å støtte opp om Blå sløyfe-aksjonen, sier Ryel.
LES OGSÅ: 40 meter over bakken for kreftsaken