Test av nye Toyota Land Cruiser: En fornyet legende

Av

I over 65 år har Toyota Land Cruiser vært selve symbolet på driftssikkerhet og robusthet. Nå har den ikoniske klassikeren gjennomgått en viktig facelift.

DEL

(Tønsbergs Blad) Gjennom klasseledende offroad-egenskaper har Land Cruiser opparbeidet seg et solid rykte som en av verdens tøffeste og mest pålitelige firehjulstrekkere.

Her snakker vi om imponerende fremkommelighet under de mest krevende forhold gjennom jungel, i ørkenen og andre ekstreme landskap. Land Cruiser er tilgjengelig i nesten 200 land, flere enn noen annen Toyota-modell.

Historien om Land Cruiser starter allerede i 1951 da BJ-serien ble skapt – den første bilen som kjørte hele 2.500 meter opp på Fuji-san, Japans høyeste fjell. I dag består det globale Land Cruiser programmet av 70-serien fra 1984, som er spesiell populær i utviklingsland, og modellene 150 Prado og V8/200. De to sistnevnte leveres også i Lexus-varianter i USA og Midtøsten.

Vi har kjørt 150-serien, som er den Land Cruiseren vi kjenner best i Norge og som nå er oppgradert.

LES OGSÅ: Disse bilmerkene har de mest fornøyde eierne

Nytt design

Karosseriet er omarbeidet en del, mest av estetiske hensyn. Men lyktene og luftinntakene er plassert høyere for å gi bedre beskyttelse og høyere vadedybde. Vi synes at den nye modellen har fått et mer sofistikert eksteriørdesign – og proporsjonene er langt bedre nå.

Komforten innvendig er forbedret gjennom ventilerte forseter, varme i baksetene og tresoners klimaanlegg. Dashbordet har fått en ny multimediaskjerm og oppgraderte instrumenter.

Skjermen måler åtte tommer og ved å trykke på en knapp på rattet, kan du få opp bilder fra kameraene foran, på sidene og bak bilen, plassert slik at de dekker 360 grader. Bildeutsnittene over omgivelsene er virkelig imponerende.

Toyota Land Cruiser har gode innvendige plassforhold og kan leveres med inntil syv sitteplasser. Som femseter er bagasjeromskapasiteten 640 liter (vi testet toseters varebil).

(saken fortsetter under bildeserien)

Økt fremkommelighet

Som tidligere leveres Land Cruiser med et multiterrengsystem med ulike modi for sand, stein, søle og andre vanskelige underlag. Her blir gass, bremser og veigrepskontroll automatisk tilpasset forholdene. Land Cruiser har permanent firehjulstrekk, som styres fra et bryterpanel på midtkonsollen.

Vi har spesiell sans for «krabbe»-funksjonen, som holder konstant hastighet under krevende offroadkjøring – bakke opp og bakke ned – uten at sjåføren betjener verken gass eller brems. Ved å dreie på et hjul i midtkonsollen kan du velge mellom fem forskjellige hastighetstrinn.

Den nye Torsen momentfølende differensialsperren på bakakselen overfører moment til hjul med grep, for større stabilitet og bedre veigrep. I kurver begrenser den forskjellen i moment mellom høyre og venstre hjul og gjør bilen mer stabil.

Nye Land Cruiser har 42-graders klatreevne og 70 cm vadedybde. Maksimal krengningsvinkel er 42 grader mens bakkeklaringen er 21,5 cm. 

Maksimal tilhengervekt er i utgangspunktet 3.000 kilo, men 3,5 tonn kan leveres som opsjon.

LES OGSÅ:  Toyota kaller tilbake 20.000 norske biler

Ingen motorveicruiser

Det som i alle år har vært en utfordring med Toyota Land Cruiser har vært kjørekomforten på vanlig landevei. Bilens kraftige rammekonstruksjon, kombinert med svært lang fjæringsvei på hjulene, har gått på bekostning av kjøreegenskapene.

Ramme og stiv bakaksel gjelder fortsatt, men den nye modellen kjører bedre enn før. Sammenlignet med andre store SUV-er som Mercedes GL og Range Rover kommer Land Cruiser likevel til kort når det gjelder motorveiegenskaper – denne Toyotaen trives best i moderat fart.

Sjåføren kan velge mellom ulike kjøreoppsett som komfort, normal og sport. Vi kjente imidlertid ikke så mye forskjell på disse valgene. Men den store firehjulstrekkeren føltes uansett lettkjørt i daglig trafikk.

LES OGSÅ:  Test avslører: Ingen bruker mindre bensin

Høyere sikkerhet

Som andre nyere Toyota-modeller er også Land Cruiser nå utstyrt med «Toyota Safety Sense» systemene, et sett av aktive sikkerhetsteknologier som er konstruert for å hindre eller redusere omfanget av kollisjoner i farlige trafikksituasjoner.

Dette inkluderer kollisjonsvern med fotgjengergjenkjenning, adaptiv cruise control, filskiftevarsling, automatisk fjernlys og skiltgjenkjenning. Blindsone-overvåkning og et system med varsling for kryssende trafikk ved rygging står også oppført på utstyrslista.

I Norge er det utelukkende dieselmotor som gjelder, det vil si en 2,8-liters turbodiesel kombinert med en sekstrinns automatkasse eller vanlig manuelt gir. Motoren yter 177 hestekrefter, som tidligere. Maksimalt dreiemoment er 450 newtonmeter mellom 1.400 og 2600 o/min.

I noen land leveres også en 2,7-liter (161 hester) og en fireliters 249-hester – begge bensinmotorer.

Mange biler på markedet i dag ser kjempetøffe ut, et fåtall er det når det kommer til stykket. Men Toyota Land Cruiser er og blir en ekte terrengbil, i en bilklasse som dessverre fortsatt har høye utslipp.

TEKNISKE DATA

• Testet modell: Land Cruiser 2,8 D-4D GX aut. vare  

• L/B/H (meter): 4,78/1,89/1,89

• Motor: 2,8 diesel/177 Hk/450 Nm

• Ytelser: 0-100 km/t: 17,6 sek. Toppfart: 175 km/t

• Forbruk: 0,75 l/mil. CO2: 197 g/km

• Pris (kr.): Varebil fra 542.000. Personbil fra 863.900. Testet bil: 688.800.

Artikkeltags