Test av Citroën C5 Aircross: Komfortmesteren

Komfortabel og praktisk: Nye Citroën C5 Aircross har klassens mykeste fjæring og er mye bil for pengene.

Komfortabel og praktisk: Nye Citroën C5 Aircross har klassens mykeste fjæring og er mye bil for pengene. Foto:

Av

Plass og komfort står i høysetet når Citroën lanserer nye C5 Aircross.

DEL

I Europa blir SUV-er og crossovere stadig mer populære. Dette får konsekvenser for produsentenes modelltilbud – Toyota har eksempelvis sluttet å produsere Avensis, og Honda Accord og Nissan Primera forsvant fra det europeiske markedet for mange år siden.

For Citroëns del innebærer dette at C5 ikke lenger er en sedan eller stasjonsvogn – denne modellen erstattes nå av en tidsriktig SUV. Nykommeren fås i tre utstyrsnivåer «Live», «Feel» og «Shine», og er tilgjengelig med et omfattende utvalg av avanserte førerassistentsystemer.

Moderne interiør

I førerplassen finner vi en 12,3-tommers instrumentskjerm foran sjåføren med kul grafikk, og en oversiktlig, men ikke sylskarp, 8-tommers infotainmentskjerm i midten. Materialkvaliteten er gjennomgående høy.

Setene byr på god komfort på tradisjonelt fransk vis. Massasjefunksjonen til forsetene er en meget gjennomført løsning med massasjeelementer i hele ryggen fra bunn til topp, hvor du kan velge mellom flere ulike program og styrke.

Et høyt plassert baksete gir god sikt ut for dem som sitter bak. Ved at baksetet er skyvbart, kan du selv bestemme forholdet mellom beinplass og bagasjeromvolum, som dermed varierer mellom 580 og 720 liter. Ryggvinkelen kan også justeres.

Baksetet kan deles i tre like store deler, ikke i 40/60 eller 40/20/40 kombinasjoner, som jo er det vanligste. Fordelen med denne løsningen er at alle tre passasjerene som sitter bak har likeverdige seter – ingen behøver å sitte på en ukomfortabel midtplass. Og så blir jo skiluka usedvanlig bred! Baksetet kan naturligvis også legges flatt om man skal ha med seg noe langt.

Komfort i fokus

Som regel når produsentene lanserer en ny bil, er budskapet fra markedsavdelingen at ny modell er sportsligere enn før. Men med nye Citroën C5 Aircross er det annerledes. Her legger fabrikken først og fremst vekt på bilens komfort og skryter av at den er mer bekvem enn noen annen modell i klassen. Og man skal ikke se bort ifra at kundene ønsker mer komfortable biler – mange biler har blitt vel stive i jakten på sportslige kjøreegenskaper de siste årene.

Citroën har sine ord i behold. Nye C5 Aircross gir en slags flyvende teppe-følelse etter landeveien, her viskes alle små uregelmessigheter effektivt ut. Hemmeligheten er Citroëns patentbeskyttede støtdemperløsning, hvor en helt ny progressiv hydraulisk fjæring debuterer i C5 Aircross. Løsningen er utviklet på bakgrunn av fabrikkens erfaringer i WRC (FIA World Rally Championship).

Vi testet C5 Aircross på både gode og dårlige Vestfold-veier og hele tiden gjorde fjæringen en utmerket jobb. Ulempen er at bilen føltes litt myk i svingene – og duvende med tung last. Men slike høyreiste biler blir jo sjeldent særlig sportslige å kjøre uansett. Ellers er kupéen effektivt isolert mot både motor- og hjulstøy.

Flere motorer

Billigste bensinmotor er en 1,2-liter med 130 hester til 316.900 kroner. Minste dieselmotor (1,5 liter/130 HK) koster akkurat det samme. Begge har da manuelt gir, men du kan betale ekstra for automat til dieselen.

Bensinmotoren på 1,6 liter med 180 hester leveres kun med automatgir. Med Feel utstyrsnivå starter den på drøye 400.000. Også største dieselvariant (2,0 HDI) har 180 hestekrefter og automat.

Vi kjørte C5 med 180-hesters bensinmotor. Oppgitt forbruk er gunstige 0,56 liter per mil. 

Bensinmotoren er kombinert med en ny, åttetrinns automatgirkasse hvor vekslingen skjer meget mykt og behagelig. Girkassa utnytter motorens dreiemoment på en god måte.

C5 Aircross leveres ikke med firehjulstrekk – man er ikke så opptatt av dette i Frankrike. Isteden tilbys et utvidet antispinnsystem, som man kan stille inn etter gjeldende kjøreforhold (snø, grus etc.). Men hvorvidt det er noen særlig forskjell på disse innstillingene, er vi usikre på, basert på tidligere erfaringer med andre biler fra Citroën og Peugeot.

En ekte SUV bør kunne utstyres med firehjulsdrift, mener vi. Men bakkeklaringen er generøse 23 centimeter, noe som uansett vil hjelpe på fremkommeligheten.

Hybrid neste år

«Airbumps», et beskyttende plastikkdeksel første gang lansert til C4 Cactus, som gjør at du skal kunne unngå irriterende bulker og riper ved parkering, er nå i ferd med å bli borte hos Citroën. På C5 Aircoss er putene i stedet erstattet av mer ordinære plastdeksler.

Nye Citroën C5 Aircross har en konkurransefordel i forhold til den gunstige prisen. Det er ikke mange andre såpass store SUV-er til rundt 300.000 kroner på markedet i dag. Nærmeste konkurrent er faktisk konsernets egen Peugeot 3008.

Ladehybrid med rundt fem mils rekkevidde lanseres neste år.

FAKTA CITROËN

  • Testet modell: C5 Aircross 1,6 180 Shine aut.
  • L/B/H (meter): 4,50/1,85/1,69
  • Motor: 1,6 bensin/180 Hk/300 Nm
  • Ytelser: 0-100 km/t: 8,2 sek. Toppfart: 216 km/t
  • Forbruk: 0,56 l/mil. CO2: 129 g/km
  • Pris (kr.): Fra 316.900. Testet bil: 474.200 (inkl. ekstrautstyr).

Artikkeltags