Flerbruksbilene blir i stadig større grad erstattes av SUV-er nå om dagen, noe som dessverre ofte resulterer i dårligere plassforhold. I tillegg blir en SUV med syv seter som regel ganske kostbart. Med flerbruksbilene på vikende front, åpner det seg et nytt marked for familievennlige «kassebiler», som prøvekjørt Toyota Proace Verso.
Proace er et samarbeidsprodukt fra PSA og Toyota. Med unntak av frontdesign og enkelte utstyrsdetaljer, er Citroën Jumpy, Peugeot Expert og Toyota Proace identiske biler. Trekløveret produseres i Frankrike av Peugeot.
Toyota Proace erstattet gamle Hiace varebil for noen år siden og er i utgangspunktet et nyttekjøretøy. Dagens modell leveres imidlertid også i personbilutgave med plass til opptil ni personer. Dermed dekker denne Toyota-en også behovet til dem som trenger flere sitteplasser – eller ekstra god bagasjeplass.
LES OGSÅ (+): Test av Hyundai Kona Electric: En super elbil – i 2020
Romslig og oversiktlig
I lang versjon, med testbilens setekombinasjon 2+3+3 seter, er Proace Verso en smart familiebil. Man sitter høyt og godt både foran og bak, i store seter med fast stopping. Alle de åtte setene har gode justeringsmuligheter og oversikten fra førerplassen er førsteklasses.
(Artikkelen fortsetter under bildeserien)
Test av Toyota Proace Verso
Bagasjeplassen varierer fra 1.060 til 1.500 liter (avhengig av seter i bruk). Sammenleggbare seter montert på skinner gjør at kupéen kan innredes på mange forskjellige måter. Dersom du trenger ekstra plass til bagasje, kan setene enkelt pakkes sammen. En praktisk detalj er at vinduet i bakluka kan åpnes separat. Dermed får du rask tilgang til bagasjerommet. Men bilens lengde på hele 5,3 meter merkes godt ved manøvrering i trange omgivelser.
Den korte utgaven av Proace Verso måler til sammenligning 4,96 meter i lengden og er sånn sett en mer kompakt modell enn testbilen vår. Men da reduseres bagasjerommet med 400 liter (!)
Maksimal nyttelast for både kort og lang Proace Verso er 1.000 kilo og tillatt tilhengervekt to tonn med største motor.
LES OGSÅ (+): Biltest Honda CR-V: Kompetent og komfortabel, men er det nok?
Kun diesel
I det mindre varebilsegmentet, der vi finner modeller som Citroën Berlingo og Renault Kangoo, er elektrifiseringen i full gang. De større kassebilene henger derimot litt etter, men Volkswagen er i ferd med å utvikle en hybridutgave av Transporter. Ryktene sier både elektrisk og ladehybridvariant av neste generasjon Transporter/Caravelle, som forventes lansert i 2020.
Hos hybrid-pioneren Toyota er det per i dag kun personbilene som leveres med hybride drivlinjer – i Land Cruiser, Hilux og Proace er det fortsatt diesel over hele fjøla. For Proace Verso sin del vil det si Euro 6 W-klassifiserte motorer på 116 og 177 hestekrefter, kombinert med henholdsvis sekstrinns manuell eller sekstrinns automatisk girkasse. Men i neste generasjon Proace-biler tipper vi at en eller annen form for elektrisk motor vil være på plass under panseret.
Tysk dominans
Fram til nå har markedet for slike biler vært dominert av Volkswagen Caravelle/Multivan og Mercedes V-klasse. Med franskmennenes hjelp har imidlertid Toyota Proace Verso (og varebilen Proace) blitt både komfortabel og velkjørende – kjøreegenskapene er mer personbilaktige enn man skulle tro. Ikke gitt at en slik VIP-limousin må være Volkswagen eller Mercedes, med andre ord.
Toliters dieselmotor og kraftig dreiemoment sørger for tilstrekkelige krefter til både bratte bakker og forbikjøringer samtidig som drivstofforbruket er forholdsvis lavt. Så ytelsene til prøvekjørt Proace Verso er det ikke noe å si på.
Motorturtallet ligger på behagelige 1.750 omdreininger per minutt i norsk motorveifart, noe som bidrar til lav motorstøy i kupéen. Aktiv kurvekjøring er naturligvis ikke noe for en slik bil – men den store Toyota-en er god å kjøre etter vanlig landevei.
Godt utstyrt
Family utstyrsgrad by på blant annet skinntrukne seter foran med massasjefunksjon, regulerbare bakseter (med integrert bord i seteryggen) samt ryggekamera med blindsonevarsling og parkeringssensorer foran og bak. Sikkerhetsutstyret består av kollisjonsvern med fotgjengergjenkjenning, filskiftevarsling, skiltgjenkjenning, tretthetsvarsler og adaptiv fartsholder.
Proace Verso utmerker seg først og fremst med plassen og de praktiske egenskapene. Testbilens glasstak, skinnseter, head-up display og elektriske skyvedører ga et snev av luksusfølelse, selv om Toyota fortsatt har et stykke å gå på dette området i forhold til Mercedes V-klasse.
Vi synes at Proace Verso er en fin «van» for dem som har spesielle plassbehov. Og dette er jo en drømmebil til ferieturene. Så får man heller legge om kjørestilen litt og ta det mer med ro etter veien.
FAKTA TOYOTA
- Testet modell: Proace Verso Family Lang 8-seter
- L/B/H (meter): 5,31/1,92/1,91
- Motor: 2,0 diesel/177 HK/400 Nm
- Ytelser: 0-100 km/t: 10,1 sek. Toppfart: 170 km/t
- Forbruk: 0,59 l/mil. CO2: 155 g/km
- Pris (kr.): Fra 539.700. Testet bil: 763.700 (inkl. ekstrautstyr).