Se hva som gjemte seg i låven

Denne bilen har ikke vært kjørt siden 1998.

Denne bilen har ikke vært kjørt siden 1998. Foto:

Av

Nå har skjønnheten kommet ut og er klar for ny eier.

DEL

Du skal lete lenge for å finne et tilbud som dette: Et bra eksemplar av en av de store klassikerne i bilhistorien ligger nå ute på finn.no. Her har du muligheten til å kjøpe en pen 1969-modell av «Padda» fra Citroën, en ID19 som har stått ubrukt siden 1998.

Bilen befinner seg i Vestfold, og den søker nå – ifølge dagens eier – en ny, hengiven eier med tid og kunnskap om restaurering.

– Denne bilen arvet jeg etter min bestefar som gikk bort i 1998, forteller Sille Storihle fra Nøtterøy i annonsen som nå ligger ute.

Slik tilbyr hun bilen for salg:

«Min kunnskap om bilens rolle i designhistorien er langt større enn mine «mekke»-kunnskaper, så etter lang og tro lagring innser jeg at jeg må gi slipp på bilen på tross av drømmen om å få den i kjørbar stand.

Det ser bra ut også bakfra.

Det ser bra ut også bakfra. Foto:

LES OGSÅ (+): Denne unike ekstraservicen fra Lasse setter kundene pris på: – I starten synes jeg det var litt skremmende 

Deler med på kjøpet

Jeg har fått skiftet olje og eksosanlegg (kjøpt gjennom Classic Parts), men det er et prosjekt å få den i forsvarlig kjørbar stand. Den starter og går, men det er nok litt mer tid, penger og kjærlighet som skal til før den er tipp-topp igjen, forteller selgeren.

«For øvrig er den ikke utsatt for uforsvarlig «mekking» og uoriginale deler, så den er et godt prosjekt for de med lidenskap for franske biler. Det følger også med noen deler til Citroën DS/ID som er fra andre biler.»

LES OGSÅ (+): 200 tønsbergensere har bestilt den EL-leville luksusbilen usett, uprøvd og uten å vite hva den vil koste 

Ikke kjørt siden 1998

Så langt annonsen, der den spesielle bilen har en utbudspris på 65.000 kroner.

Vi tar en telefon til selgeren:

– Hei, det er fra Broom. Vi tente litt på annonsen din med ID19 – hvor langt har bilen gått?

– Det er det faktisk litt vanskelig å svare på. Jeg vet ikke annet enn det som står på kilometertelleren. Bestefar hadde bilen i en del år, men kjørte lite med den, og siden jeg fikk den i 1998 har den ikke vært kjørt, sier Sille Storihle.

3778 kilometer står det her, men det kan mangle et siffer til slutt.

3778 kilometer står det her, men det kan mangle et siffer til slutt. Foto:

Lite kjørt

Broom har studert et nærbilde av kilometertelleren, og den viser sensasjonelt lave 3.778 kilometer. Det kan mangle et femte siffer her, men det er det helt umulig å se av bildet. Selv om det skulle være slik, kan det bety at bilen faktisk ikke har gått mer enn nærmere 38.000 kilometer siden den var ny i 1969.

Dersom kilometertelleren bare går til 99.999, kan det selvsagt også bety at den har passert 100.000 km, men så lite slitt som interiøret er, tyder også dette på at den er svært lite kjørt.

Lagret tørt og luftig

– Er bilen kjøreklar?

– Den gikk i alle fall fint da en bekjent testkjørte den, men den trenger nok litt stell og omsorg for å bli helt i form igjen.

– Den ser veldig fin ut til å nærme seg 50 år?

– Ja, bilen er pen utvendig og det er veldig lite slitasje innvendig. Mye rust er det heller ikke, men så har den stått lagret tørt og luftig, blant annet mange år i en låve, sier Sille.

Kjøper får også med et utvalg deler.

Kjøper får også med et utvalg deler. Foto:

Modellen var en braksuksess

– Prisforlangende er 65.000 kroner?

– Ja, jeg vet jo ikke om jeg får det, men jeg har allerede fått bud usett på 50.000, så vi får se, slutter Sille Storihle.

ID var en billigutgave av Citroëns berømte DS-modell, som av mange rangeres som en av de vakreste biler som er laget. ID-modellen ble produsert i perioden 1957 – 1969, og den fantes både som sedan, stasjonsvogn og cabriolet. Fra og med 1970 skiftet den navn til DSpecial.

Citroën DS ble lansert i 1955, og var en braksuksess fra første dag. Medregnet ID og DSpecial-modellene, ble det produsert 1,45 millioner biler frem til 1975.

Mye lys og skygge, men det vi ser, ser bra ut.

Mye lys og skygge, men det vi ser, ser bra ut. Foto:

Høy komfort - men kraftig krengning

Det fantastiske designet var signert den italienske skulptøren Flaminio Bertoni.

Bilen Sille nå skal selge, er sort med hvitt tak. Den har en 4-sylindret rekkemotor på 2 liter med 81 hk. Den ga en toppfart på 165 km/t.

DS/ID var en stor bil, 4,84 m lang og 1,79 m bred. Høyden var 1,47 m og akselavstanden hele 3,12 m. Bilen var en rommelig 5-seter, og med bagasjerom på 500 liter fikk man også med seg det meste man trengte av bagasje.

Felles for disse bilene – og flere følgende modeller som for eksempel CX – var den spesielle hydrauliske fjæringen, som ga svært høy komfort. Den ga imidlertid også veldig sterke fjæringsbevegelser og til dels kraftig krengning. Noen syntes dette var greit, mens andre ikke orket de kraftige bevegelsene.

En kompis måtte til og med kvitte seg med sin CX, fordi kona ble sjøsyk av gyngingen!

Artikkeltags