Nå skal ikke dette tallet lenger bety noe

Det siste sifferet i bilens registreringsnummer har til nå angitt når bilen skal til EU-kontroll. Det blir det slutt på nå.

Det siste sifferet i bilens registreringsnummer har til nå angitt når bilen skal til EU-kontroll. Det blir det slutt på nå.

Av

Da får du én ekstra ting å huske på.

DEL

Hvert år er gjennomføres det over to millioner EU-kontroller på bil i Norge.

Det siste sifferet i registreringsnummeret har så langt gitt en viktig påminnelse om hvor når bilen skal inn til EU-kontroll.

Nummerskiltets siste siffer sammenfaller med måneden på året bilen skal kontrolleres. Har du 5 som siste tall, skal bilen på EU-kontroll i mai. Unntaket er 0 og 7. Nummerskilt med 0 som siste siffer skal kontrolleres i oktober, og 7 i november.

Endringer gjør at det nå kan det bli vanskeligere å huske fristen for kontroll.

LES OGSÅ: Nå overvåker de «alt» du gjør i denne sentrumsgata

Tunga rett i munnen

For fra februar 2019 vil siste siffer i registreringsnummeret nemlig ikke lenger bestemme kontrolltidspunktet.

– Fra februar vil kontrollfristen bestemmes av dato for førstegangs registrering og siste godkjente kontroll, uavhengig av tallene i registreringsnummeret ditt. For de fleste bileiere betyr det at de kan kontrollere bilen når de vil, så lenge den blir godkjent innen to år etter siste godkjente kontroll, forklarer avdelingsdirektør Henning Harsem i Statens vegvesen.

Så her må vi holde tunga rett i munnen og ha god hukommelse. Hvis ikke kan det gå skeis. Ikke utført EU-kontroll ender nemlig med avskilting om man blir stoppet i kontroll.

LES OGSÅ: Dette er stort sett det eneste vi gjør under panseret

Første gang etter fire år

Den nye ordningen vil fases inn etter hvert som kjøretøyene er til kontroll.

– Det er ikke slik at alle biler plutselig får ny frist i februar. Den fristen du har gjelder til det gjennomføres en ny kontroll, forklarer Harsem.

Kontrollintervallene forblir de samme som i dag, det vil si at personbiler stort sett skal inn første gang etter fire år og deretter annethvert år, mens kjøretøy over 7.500 kg skal inn hvert år.

Fra 2021 blir det også krav om kontroll av traktorer med hastighet over 40 km/t.

Målet er bedre og mer rettferdig kontroll

Det blir også nye krav om en egen opplæring for dem som utfører EU-kontrollen.

– I dag er det bare krav til virksomheten som utfører kontrollen, men nå blir det krav om opplæring og personlig godkjenning av nye kontrollører og tekniske ledere. Målet er bedre, likere og mer trafikksikre kontroller, avslutter Harsem.

I praksis betyr det flere utgifter for dem som utfører EU-kontroll. Da er det nok også grunn til å vente at det vil bli dyrere og deg og meg også.

Artikkeltags