Dette kan bli en helt perfekt bil for Norge

Av

Nissan Leaf får snart en SUV-bror.

DEL

Broom.no Nissan Leaf er kanskje ikke bilen som gjør mest utav seg, men for elbilene har den vært en skikkelig spydspiss. Ikke bare er den Norges mest solgte elbil så langt. Den har også samme posisjon på verdensbasis.

Andre generasjon er akkurat lansert og har fått en svært positiv mottagelse.

Men Leaf er ikke den eneste suksessen til Nissan. De har også lyktes med crossoverne Qashqai og Juke. Segmentet for kompakte SUV-er og crossovere er også sterkt økende, og vil etter alle solemerker vokse videre de kommende årene.

LES OGSÅ: Test av nye Nissan Leaf: Fornyet elbil-favoritt

Kommer i 2020?

Da er det kanskje ikke så rart at Nissan vil slå sammen disse to konseptene. Altså elbil og crossover. Denne bilen måtte jo bare komme.

På bilutstillingen i Genève nå i år, er konseptbilen IMx en av stjernene. Dette er i praksis en SUV-utgave av Leaf, og den er ikke veldig langt unna lansering. Her snakker vi sannsynligvis 2020.

Da Nissan viste modellen for første gang i Japan i fjor, gikk de ut med en elektrisk rekkevidde på over 60 mil. Det blir igjen bekreftet, nærmere bestemt 380 miles som tilsvarer 61 mil.

LES OGSÅ: Nybilsalget har falt kraftig hittil i 2018

(saken fortsetter under bildet)

ROMSLIG: Batteriene ligger som vanlig i bunnen av bilen og gir muligheter for svært god plassutnyttelse.

ROMSLIG: Batteriene ligger som vanlig i bunnen av bilen og gir muligheter for svært god plassutnyttelse. Foto:

Ikke mange konkurrenter

Konseptbilen bruker den nye elbilplattformen fra Nissan med to el-motorer med totalt 320 kWh motoreffekt, og 700 Nm dreiemoment. IMx skal også ha trekk på alle fire hjulene.

Foreløpig er det uklart om dette er standard, eller kommer i tillegg til forhjulstrekk. For norske forhold er det naturligvis helt perfekt.

I dag finnes det bare én elektrisk SUV med 4x4 på markedet, nemlig Tesla Model X. Til sommeren kommer Jaguar I-Pace og mot slutten av året debuterer Audi e-tron. Men begge disse er biler som fort koster minst 700.000 kroner. IMx vil legge seg godt under dette.

Plattformen har gitt bilen et helt flatt gulv, slik at kupeen blir romslig. Dashbordet er trukket langt framover, det er med på å gi mer plass enn i en konvensjonell bil.

Med alle batteriene samlet i bunnen av bilen, er det enkelt å utnytte plassen optimalt

LES OGSÅ: Elektrisk varebil i ny utgave: Vi har testet Renault Kangoo Z.E.

Artikkeltags