5.500 nordmenn har allerede bestilt – men får vi nok biler?

Audi e-tron bygges i Belgia, de første eksemplarene er allerede ferdigstilt der.

Audi e-tron bygges i Belgia, de første eksemplarene er allerede ferdigstilt der.

Av

Audi har startet produksjonen av elbilen e-tron.

DEL

Ved årsskiftet kommer den til Norge, Audis aller første elbil kalt e-tron.

Audi har lenge bygget opp mot lanseringen, og åpnet tidlig for bestillinger i Norge. Det ble en umiddelbar suksess, nå skal over 5.500 norske kunder ha reservert en e-tron.

Den store utfordringen for mange elbiler er produksjonskapasiteten. Det har ført til lange ventelister på enkelte modeller, mange venter i spenning på hvordan dette blir for e-tron.

Bransje-nettstedet Automotive News skriver nå at fabrikken i Belgia vil ha en årlig kapasitet på 20.000 biler, dette bygger de på informasjon fra et fransk analyseselskap. Selv vil ikke Audi si noe om hvor mange biler de planlegger å produsere i året.

LES OGSÅ: Vil ha sperre mot å kjøre uten bilbelte 

Ikke bare til Norge ...

Hvis dette stemmer, betyr det i praksis at det nok fort kan bli knapphet på e-tron i markedet. Norge har så langt vært en stormakt på elbiler. Men nå kommer mange andre etter – og for bilprodusentene blir det naturligvis viktig å få spredt bilene rundt i mange markeder. Ikke minst også hjemme i Tyskland.

Det kan nok bety at de som ennå ikke har reservert bilen her hjemme, må belage seg på ventetid.

Interiøret ser ut til å ha høy kvalitetsfølelse, her har Audi sterke tradisjoner.

Interiøret ser ut til å ha høy kvalitetsfølelse, her har Audi sterke tradisjoner.

Fabrikken i Belgia begynte å produsere de første bilene i september. Målsetningen er at samlebåndene skal være oppe i maksimal hastighet ved utgangen av 2018. Fram til nå har Audi bygget minstemann A1 her, men produksjonen av den flyttes til Spania for å gi rom til e-tron.

LES OGSÅ: Elbiler bulker mer enn andre biler 

651.000 kroner

3.300 arbeidere skal ha gjennomgått mer enn 200.000 timer med kursing, før de aller første eksemplarene av e-tron rullet ut av fabrikken.

Hva vet vi så om selve bilen? Jo, blant detaljene er 400 kilometer rekkevidde etter WLTP-standarden, opptil 150 kW hurtiglading, og for første gang på en produksjonsbil – virtuelle sidespeil.

Startpris på innstegsmodellen, inklusiv frakt og levering i Oslo er på 651.900 kroner.

Boost-mode

Den lave og midtstilte plasseringen av batteriet skal gi nær 50/50 vektfordeling på akslingene. Ved mer enn 90 prosent av all bremsing regenereres energi gjennom de elektriske motorene.

De to el-motorene har en ytelse på til sammen 265 kW, og et dreiemoment på hele 561 Nm. Alle kreftene blir tilgjengelig i løpet av et brøkdels sekund når man trykker på gasspedalen.

600 liters bagasjerom bak - og 60 foran. Det betyr at du får med deg mye her.

600 liters bagasjerom bak - og 60 foran. Det betyr at du får med deg mye her.

Skifter man kjøremodus til sport, og trykker gasspedalen helt ned, aktiveres boost-mode i åtte sekunder. Her leverer motorene hele 300kW. Dreiemomentet øker til 664 Nm, og 0 – 100 gjøres unna på 5,7 sekunder.

Henger på 1.800 kilo

Ved kjøring på motorveien, senkes bilen 26 millimeter for å forbedre stabiliteten og aerodynamikken. I offroad-modus kan bilen heve seg hele 35 millimeter. Dersom sjåføren også aktiverer Lift-funksjonen i Audi drive select, heves bilen med ytterligere 15 millimeter.

Audi lover god plass til fem personer og 660 liters bagasjerom (600 liter bak og 60 liter i lasteluken foran, for blant annet ladekabler) og så mye som 1.725 liter om baksetene legges ned. Med tilvalg av tilhengerfeste kan Audi e-tron trekke henger med vekt inntil 1.800 kilo, eller for eksempel brukes til sykkelstativ.

e-tron blir en svært viktig bil for Audi i årene framover.

e-tron blir en svært viktig bil for Audi i årene framover.

Audi e-tron får blant annet følgende standardutstyr i Norge:

  • Stor navigasjon, MMI Navigasjon Pluss
  • Regulerbar luftfjæring foran og bak
  • Forberedelse for Audi Trådløs Lading
  • Cruise control
  • Parkeringssensorer foran og bak
  • 19 tommers aluminiumsfelger
  • Audi Connect
  • To elektriske varmere -oppgradert oppvarmingsfunksjon i kupéen
  • Virtual cockpit
  • Elektrisk bakluke
  • Parkeringssystem foran og bak med omgivelsesvisning
  • LED frontlys

Offroad-egenskapene skal også være godt ivaretatt her.

Artikkeltags