Mangler én million – håper på Kystverket

PLASSERT: Da taubåten fra Bugser og Berging fikk plassert KNM Narvik i den spesielle ducalbene-fortøyningen (midten) utenfor Magasin B var daglig leder Bent Smørsteen svært fornøyd.

PLASSERT: Da taubåten fra Bugser og Berging fikk plassert KNM Narvik i den spesielle ducalbene-fortøyningen (midten) utenfor Magasin B var daglig leder Bent Smørsteen svært fornøyd. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Etter å ha samlet 5,5 millioner til fortøying av KNM Narvik, håper stiftelsen at Kystverket skal gi Horten havnevesen lov til å gi dem den siste millionen de trenger for fullfinansiere plasseringen på Indre Havn.

DEL

Selv om Horten havnevesen sorterer under Horten kommune, og også er en del av denne, er det Kystverket i Ålesund som bestemmer hvordan havnevesenet skal bruke sin kapital.

Utbedring av brygger og anlegg, nybygg og liknende til havnas virksomhet er greit, men når det gjelder såkalt ikke havnemessig virksomhet er det Havne- og farvannsloven og en avgjørelse i Samferdselsdepartementet og hos Kystverket-ledelsen som må til.

LES OGSÅ: Forsvarsforeningen reagerer sterkt på KJV-kutt

Tønsberg i knipe

Det har havnevesenet i Tønsberg fått merke.

Etter at de i fjor støttet KNS – Kongelig Norsk Seilforening – med 400.000 kroner for at Færderseilasen skulle flyttes fra Horten til Tønsberg, og de i år har lovet nye 400.000 kroner til det samme, har de fått Samferdselsdepartementet, Kystverket og juristene der på nakken.

Kystverket er ikke enige med havnefogden og Tønsberg kommune at støtte til en seilas med etterfølgende fest er noe som skal belastet havnekassa. De viser til lovverkets paragrafer om dette, spesielt paragraf 48, første ledd som krever at kommunen først må søke tillatelse fra Samferdselsdepartementet for å bidra til utenom-havnemessige forhold.

Det har ikke Tønsberg kommune, deres havnefogd eller havnevesenet i nabobyen gjort.

(Saken fortsetter under bildet)

Horten har fulgt reglene

I Horten har de derimot fulgt alle lover og regler.

Da Stiftelsen KNM Narvik ville investere i spesielle ducalbene-fortøyningsordninger for å slippe problemer med ankerkjettinger og sterke påvirkninger fra vær og vind, klarte de å reise 5,5 millioner kroner for egen maskin. Den siste millionen, for å få fullfinansiert investeringen, søkte de dekket som et tilskudd fra Horten havnevesen.

– Vi har ikke fått avklart dette ennå, men håper at havnevesenet vil bidra med pengene vi trenger, sier daglig leder i Stiftelsen KNM Narvik, Bent Smørsteen.

(Saken fortsetter under bildet)

REKORD: - Over all forventning, sier Bent Smørsteen om besøket og utleievirksomheten på KNM Narviks første driftsår.

REKORD: - Over all forventning, sier Bent Smørsteen om besøket og utleievirksomheten på KNM Narviks første driftsår. Foto:

Formaliteter

Han forteller at selv om det er formaliteter og tillatelser som må på plass, har stiftelsen et godt håp om å få en million kroner i støtte fra kommunen.

– Havnevesenet i Horten – og Ap-, Høyre, Vestre og KrF-flertallet der – har tidligere gått inn for å gi den støtten vi trenger. De måtte bare ha klarlagt noen detaljer fra vår side før de i sitt neste møte kan gå videre med saken. Altså søke Samferdselsdepartementet om en tillatelse til å fravike kravene i Havne- og farvannsloven om bruk av havnas inntekter til annet enn hva som er slått fast i lovverket.

– Vi forstår at havnevesenet og havnestyret i Horten vil følge lovverket og at det drøyer før vi får en avklaring. At det gjøres en god og korrekt jobb der er en fordel for alle, sier Bent Smørsteen.

(Saken fortsetter under bildet)

VENNER: Ove (t.v.) og Westye Høegh, samt familierediet Leig Høegh har vært gode støttespillere for Stiftelsen KNM Narvik.

VENNER: Ove (t.v.) og Westye Høegh, samt familierediet Leig Høegh har vært gode støttespillere for Stiftelsen KNM Narvik.

Egeninnsats

– Hva hvis det blir nei i Samferdselsdepartementet og Kystverket, og dere ikke får den millionen dere søker om, Smørsteen?

– Da får vi se hva vi klarer å få til med egeninnsats og hva vi kan få reist på egen måte. Vi har jo vært kjempeheldige med å ha rike onkler som Ove og Westye Høegh, Leif Høegh-stiftelsen og Kulturdepartementet med oss. I tillegg har vi sprengt våre egne forventninger om besøk og tilstelninger.

– Siden vi fikk KNM Narvik på plass og åpnet i april i år har vi hatt over 5.000 besøkende og skaffet over en million kroner ved middager og bevertninger, utleie til selskapsvirksomhet og privat guiding.

– Med offentlig støtte og sponsorer har vi kunnet skaffe oss inntekter på to og en halv millioner kroner på trekvart år, sier Bent Smørsteen med et smil.

LES OGSÅ: Hortensmannen Morten er ny visepresident i Røde Kors

Artikkeltags