Gå til sidens hovedinnhold

Hva skjer med den nedlagte jernbanen? Aron ønsker seg noe helt spesielt

Svaret på videre bruk av dagens jernbane nærmer seg.

For abonnenter

Administrasjonen innstiller på at dagens jernbane mellom Nykirke og Skoppum blir prioritert til gang- og sykkelvei. Her informerer saksbehandler Katja Buen om flere innspill, blant annet muligheten for dresinanlegg på strekningen. Enten alene eller i kombinasjon med gang- og sykkelvei på siden av jernbanesporet.

Saken kommer til behandling i hovedutvalget for bygg, regulering og næring 23. november.

LES OGSÅ: Kjøpte en rolig plass i skogen: – Ikke i mine villeste drømmer kunne jeg se for meg denne endringen

Ny fylkesvei

Per-Ole Aas-Haug på Nykirke ønsker å få lagt om fylkesveien fra Nykirke til Kirkebakken.

Han vil ha en ny vei sørover på tidligere jernbanespor koblet til eksisterende riksvei ved Norbetong. Argumentet er å få bort farlig trafikk forbi kirken.

Nykirke Idrettsforening (NIF), ved leder Raymond Nilsen, tenker på barna. Han vil derfor erstatte skinner med gang- og sykkelvei. Fagerheim skole skal flytte til grusbanen på idrettsplassen, og Nykirke IF har overtatt skogen mellom skinnene og idrettsplassen. Den kan bli en del av en trygg skolevei.

Nykirke har sterke ønsker om å beholde jernbanebrua over Kopstadveien til ny gang- og sykkelvei. Folket på Skoppum mener dagens jernbanebru over Tokerødveien er både stygg, for smal og umoderne, og at en ny bru er helt nødvendig selv om jernbanen under brua forsvinner.

LES OGSÅ: Bygda som ble et gigantisk anleggsområde: – Det som skjer er veldig positivt for oss

VM i dresin

Men for Aron Jørgensen Folmoe er drømmen å kunne arrangere VM i dresin i 2026 i Horten, nærmere bestemt mellom Nykirke og Skoppum.

– Et VM i dresin vil tiltrekke seg folk fra hele verden, og arrangementet vil virkelig sette Horten på kartet. Det internasjonale dresinmiljøet har lenge etterlyst et skikkelig anlegg. Her kan vi benytte den nedlagte jernbanetraseen mellom Nykirke og Skoppum etter 2025. Så kan vi bygge ut med dresin-verksted og fabrikk og skape lokale arbeidsplasser, forteller Aron Jørgensen Folmoe.

LES OGSÅ:Disse gutta realiserer et helsprøtt påfunn: – Vi er de aller første

Forbereder lengre tur

– Her uttaler jeg meg på vegne av Horten Ekspedisjonsklubb. Det er neppe noen hemmelighet at vi i framtida drømmer om en lengre ekspedisjon på dresin. Problemet er å finne egnede områder for trening og testing av dresin. Per i dag har ikke dresindrift i Norge noen særegen paraplyorganisasjon i idrettsforbundet, sier Aron Jørgensen Folmoe.

Han viser til at dresin er en stor idrett i USA og i Øst-Europa:

– Her blir det konkurrert i langdistanse, mellomdistanse og sprint, og det med både sykkeldresin og pumpetralle. Vi har snakket med folk i kommunen som er positive til forslaget som ikke vil utløse voldsomme utgifter med omdisponering av traseen.

Jørgensen Folmoe forteller også om kontakt med forbund i blant annet Ungarn, Russland og i Texas i USA, og hvor det er utvekslet erfaringer.

LES OGSÅ: Over ett år forsinket: Mange brikker må på plass for å holde ny tidsplan

Mangler anlegg

– Ingen av dem vi har snakket med har tilgang til en så egnet trasé for sprint som den vi kan få i Horten, og de er ganske sikre på at dette hadde skapt blest rundt dresin, og at et eventuelt VM på en moderne trasé hadde vært spektakulært i sitt slag. Og ikke minst vil det være et veldig fint tilbud for å komme seg fra Nykirke til Skoppum og tilbake igjen, sier Aron Jørgensen Folmoe til Gjengangeren.

LES OGSÅ:Ekspedisjonsgutta sliter hardt: – Vi syklet i medvind ... til vi oppdaget at vi syklet i feil retning og måtte snu

Stort engasjement

Han er en av 79 som har uttalt seg om framtidig bruk av jernbanetraseen. Over 70 av dem som har uttalt seg er fra Nykirke. Resten fra Skoppum der engasjementet er langt mindre.

Et nytt anlegg som passer godt for rulleski er ett ønske, Et annet er å åpne en kafe eller restaurant i dagens stasjonsbygning som et treffpunkt for alle som vil benytte dagens jernbane som en del av en sykkeltur fra Horten til Nykirke, til Skoppum og tilbake til Horten via Midgard og Borre. I en tidligere sak om framtidig bruk av skinnegangen, har ordfører Are Karlsen fremmet et ønske om å etablere nevnte rundtur for sykkelfolket.

LES OGSÅ Anlegget er synlig på lang avstand og allerede i full drift – men hva er det?

Kommentarer til denne saken