Har du handlet i Horten i det siste? Horten kommune og HortenLove samarbeidet med filmselskapet Supercruiser om å overraske kunder som handler lokalt.

Skjult kamera

Kormedlemmene blander seg med de øvrige besøkende i butikken, og en solist begynner å synge til en utvalgt kunde. Så hopper resten av sangerne inn i flashmob-stil. Produsent Lene Albertsen synes kundenes reaksjoner er morsomme.

– Stuntet ble godt tatt imot. I begynnelsen, når solisten starter å synge, blir folk veldig overrasket. Men når koret henger seg på kommer smilet fort, forteller Albertsen.

– Rakk ikke tenke

Marianne Kaasa var i gang med å betale for et par joggesko på G-Sport. Så hører hun en stemme synge.

– Først tenkte jeg at «dette var en kjekk ung mann». Så rakk jeg ikke tenke så mye mer, for plutselig begynte alle kundene i butikken å kore med.

Kaasa kaller hendelsen en «once in a life time»-opplevelse.

– Videoen er ikke iscenesatt; jeg hadde nettopp gått i regnet og ville ikke frivillig latt noen filme meg med slikt hår, ler hun, og antar at hun kommer til å kikke seg litt ekstra over skulderen neste gang hun handler på G-Sport.

LES OGSÅ: Dette handler ungdom på butikken i friminuttet

Spiller på humor

Næringssjef i kommunen, Karl Jørgen Tofte, kan fortelle at desember er den viktigste handlemåneden.

– Lokale butikker utfordres av netthandel og av at folk drar utenbys. Målet med stuntet er å sette lys på at vi bør handle lokalt for å opprettholde viktige arbeidsplasser i Horten. Et humoristisk stunt er mye morsommere enn å rette pekefinger.

– Kan vi vente oss flere gøyale stunt fra kommunen?

– Humoristiske stunt passer ikke til alt vi holder på med. Men vi er glade i humor, og jeg tror ikke det er siste gang vi velger å gjøre en morsom vri, antar Tofte.

LES OGSÅ: Nå må butikkene skynde seg, hvis ikke bryter de loven

Glimt i øyet

HortenLove har publisert filmsnuttene på Facebook-siden sin. De er allerede sett av tusenvis.

– Dette er vår måte å takke de som bruker butikkene. Med glimt i øyet, forklarer Lene Albertsen.

Albertsen presiserer at målet ikke er å få folk til å handle mer, men derimot å oppmuntre til å handle det de trenger i lokale butikker.

– Eller du kan handle til noen andre som trenger det, foreslår hun, og minner om ønsketreet på Torvet, en annen av HortenLoves kampanjer.

Se hva som skjedde i kulissene: