Nesten 2000 kunder var uten strøm, tok flere timer å finne feilen

Artikkelen er over 1 år gammel

Skagerak Energi: – Årsaken var brudd i høyspentkabel.

DEL

Klokken 13.53 mistet 1773 kunder strømmen i Horten.

– Vi har mannskap i området som jobber med å feilsøke for å finne feilen, og for å se om det er omkoblingsmuligheter så folk får tilbake strømmen raskt, sa Ruhne Nilssen, informasjonssjef i Skagerak Energi like etterpå.

Da visste ikke selskapet hva årsaken til strømbruddet var.

– Derfor er det vanskelig å si når strømmen er tilbake. Men vi håper folk får den tilbake om innen kort tid, sa Nilssen.

Da klokka var 15.50 hadde mange av de 1773 kundene fått strømmen tilbake. Det gjensto 19.

Sjekk avbruddskartet her: Så mange er uten strøm

– Det er tre nettstasjoner igjen å søke gjennom, fortalte Ruhne Nilssen i 15.30-tiden. Først da kan vi si noe om årsaken til at feilen oppsto.

Må få nødstrøm fra aggregat

Litt før klokken 18.00 ble antallet strømløse kunder redusert til tre.

En time senere hadde alle fått strømmen tilbake i kontaktene, men fire-fem abonnenter måtte få den fra en tilkjørt generator.

Samtidig kunne informasjonssjef Ruhne Nilssen fortelle at feilen var lokalisert.

– Det var brudd i en høyspentkabel som lå i bakken ved Steinbrygga renseanlegg, sier Nilssen.

Hvordan bruddet hadde oppstått er uklart.

– Dette er sånt som skjer fra tid til annen. Vi har milevis med høyspentkabler liggende i bakken. Noen ganger kan tidligere gravearbeider ha forskjøvet jordmassene, en stein eller vann kan ha trengt inn i kabelen. Det kan være mange årsaker.

– Når slike brudd oppstår, kan det være farlig å oppholde seg i nærheten av bruddstedet?

– Nei. I det bruddet oppstår blir strømmen umiddelbart kuttet automatisk. Deretter begynner vi å søke oss mot bruddstedet. Imens blir strømmen gradvis koblet inn til abonnentene, inntil vi vet hvor bruddet er.

Ifølge Ruhne Nilssen vil Skagerak nett reparere feilen onsdag.

Artikkeltags