Horten ble også rammet - 2017 et rekordår for båtbranner

GIFTIG RØYK: To båter brant ved Steinbrygga på Borre. Giftig, svart røyk la seg over båthavna.

GIFTIG RØYK: To båter brant ved Steinbrygga på Borre. Giftig, svart røyk la seg over båthavna. Foto:

I fjor opplevde vi det verste året for brann i fritidsbåter. Ved steinbrygga på Borre ble to fritidsbåter totalskadd i brann i slutten av mai i 2017.

DEL

2017 har vært det verste året for båtbranner av fritidsbåt. Bare i løpet av de siste 10 år har det vært over 600 båtbranner. Ofte skyldes det overbelastning av det elektriske anlegget. Brann er den mest fryktede hendelsen i båt. Gass, varme og elektriske anlegg er de mest utsatte installasjonene som brannkilder.

LES OGSÅ: Giftig røyk var den største faren 

Kullosforgiftet

Statistikken viser også tilfeller hvor personer har blitt kullosforgiftet og omkommet når de har sovet i båtene med varmeapparat i gang. Det blir derfor anbefalt på det sterkeste å montere gassalarm for å avdekke gasslekkasje og for høyt kullosinnhold i lufta.

Nå oppfordrer Hovedredningssentralen i Sør-Norge (HRS) at båtførere skaffer seg mer kunnskap om hva som kreves for å vedlikeholde båten. Båtbranner koster forsikringsselskapene i Norge rundt 450 millioner kroner hvert år. Redningsselskapet etterlyser EU- kontroll på båt som på bil.

LES OGSÅ: Båtbrann i Horten 

Besiktigelse

Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) har allerede en god ordning for å unngå båtbranner.

En sikkerhetskontroll av våre besiktigelsesmenn for under tusenlappen er en god investering, heter det i en melding fra KNBF. Mange av brannene kunne ha vært unngått om eierne hadde fulgt oppfordringen om å ta en besiktigelse av sikkerheten i båten, heter det videre.

Heftig brann

Brannen ved Steinbrygga på Borre i fjor oppsto på formiddag. Den ene båten tilhørte Tormod Bye fra Skoppum. Da han skulle legge ut på tur, kom han ikke veldig langt fra bryggekanten før flammene sto opp fra motoren.

LES OGSÅ: Eks-ordføreren er ny styreleder for Redningsselskapet i vårt distrikt: – Slik skal vi virkelig sette Horten på kartet 

– Jeg forsøkte å slokke med pulverapparatet, men det ble for smått. Jeg måtte fort gi det opp. Heldigvis var jeg bare tre meter fra land, sier han, dryppende våt, og en smule fortumlet til Gjengangeren etter den skumpe opplevelsen.

Hoppet i vannet

Bye tok sats og hoppet i vannet. Det var ikke dypt, han slapp å svømme, men den giftige røyken gjorde ikke retretten helt ufarlig. Den førerløse båten drev mot en ribb som lå fortøyd ved brygga. Dermed spredte brannen seg til den også. Da brannmannskapene fra Tønsberg og Kopstad kom til brygga, konsentrerte mannskapene seg om å slokke brannen i den båten først.

LES OGSÅ: Båt drev i land - fryktet personene ombord var kullosforgiftet 

I august i fjor kom det inn melding til brannvesenet ombrann i en båt ved Mellomøya i Horten.

– Det var en melding om en fritidsbåt i brann utenfor øya. Alle nødetatene rykket ut til stedet, opplyste politiet. Fire personer om bord i båten kom uskadd fra hendelsen.

Dette må du passe på

Rom eller beholder for gassflaske skal ha lufting i bunn som går ut i friluft.

Anbefaler på det sterkeste å montere gassalarm for å avdekke gasslekkasje og for høyt kullosinnhold i luften.

Den hyppigeste årsaken til synkeskader er defekte bunnventiler/og brekkasje i slanger.

Ved kortslutning eller gnist i nærheten av batteri, kan batteriet eksplodere.

Elektriske anlegg kan være kilde til kortslutning og varmeutvikling.

Artikkeltags