Den nye bastøferja tester tørrdokka – og har celebert selskap

GIGANT: Thomas Sørgjerd fra Horten Skipsreparasjoner AS og Willy Pettersen, teknisk inspektør ved Bastø Fosen, konstaterer at propellen allerede trenger en puss.

GIGANT: Thomas Sørgjerd fra Horten Skipsreparasjoner AS og Willy Pettersen, teknisk inspektør ved Bastø Fosen, konstaterer at propellen allerede trenger en puss. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Nå ligger både kongeskipet og en av de nye bastøferjene i tørrdokk på HIP.

DEL

En splitter ny ferje i tørrdokk? Allerede?

Propeller og skrog

– Ja, men det er ikke noe i veien med ferja, beroliger Thomas Sørgjerd i Horten Skipsreparasjoner AS.

– Bastø IV skal få oppgradert hovedmotorene, og da syntes vi det var like greit å ta den inn i stordokka, så vi få sett hvordan det står til med propeller og undervannsskrog også.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

TØRRLAGT: Bastø-ferja ligger i tørrdokk på HIP. Den er der for å få oppgradert motorene og gjennomføre alminnelig vedlikehold på skroget.

TØRRLAGT: Bastø-ferja ligger i tørrdokk på HIP. Den er der for å få oppgradert motorene og gjennomføre alminnelig vedlikehold på skroget. Foto:

LES OGSÅ: Nå kartlegges sjøbunnen på Indre Havn

Det er bare halve forklaringen, skal det vise seg.

– Det var faktisk HIP som ønsket å teste hvordan det var å ta en av de store ferjene inn i dokk, forteller direktør for Bastø Fosen, Øyvind Lund.

– Ellers hadde vi ikke gjort det.

Går over det tekniske

Bastøferjene har fått nye «puter» – spesiallaget for akkurat disse ferjene. Men tro ikke at det er snakk om myk tempura. De er laget i støpejern og betong, og skal støtte ferjene når de ligger inne til reparasjon.

LES OGSÅ: «Konge av Horten» – skatter i Oslo

Litt nærmere byen ligger en gammel kjenning – selveste kongeskipet «Norge».

– Den er inne til rutinemessig femårsårsklassing, forteller Sørgjerd. – Da går man over alt det tekniske og kontrollerer at det er i orden.

– Men det er ikke så lenge siden sist den var her?

– Ja, men da lå den bare til kai. Kongeskipet er her både titt og ofte, ettersom vi har rammeavtale på vedlikeholdet av den. Skipet er i tipp topp stand.

FAST GJEST: Kongeskipet er ofte i Horten, ettersom Horten Skipsreparasjoner har kontrakt på vedlikehold og reparasjoner av skipet.

FAST GJEST: Kongeskipet er ofte i Horten, ettersom Horten Skipsreparasjoner har kontrakt på vedlikehold og reparasjoner av skipet. Foto:

Artikkeltags