Hanne (42) er ferjeselskapets første kvinnelige skipper: – Jeg har alltid valgt utradisjonelt

TRONE: Sjefsstolen befinner seg midt i skipet, helt på toppen. Her er Hannes plass når hun styrer ferja.

TRONE: Sjefsstolen befinner seg midt i skipet, helt på toppen. Her er Hannes plass når hun styrer ferja. Foto:

Forrige uke satte Hanne Wenaas seg i skipperstolen på broa i Bastø VI. Det var en opplevelse som ga mersmak.

DEL

Vi skriver 2020. Egentlig burde det ikke vekke noen oppsikt at en kvinne setter seg i førersetet, uansett hva slags farkost man snakker om. Hvorfor har det tatt så lang tid å få på plass?

– Det er kanskje ikke så mange jenter som tar den utdanningen?

– I min klasse var vi fire. To av oss fullførte, forteller Hanne Wenaas.

Utradisjonelle valg.

Hun har vært i Bastø Fosen i flere år, men det er først nå hun er sertifisert skipsfører.

– Jeg har seilt siden 2008. I starten seilte jeg litt rundt i verden. Jeg har vært på supplyskip, seismisk og konstruksjonsskip. Her i Bastø Fosen har jeg vært siden 2017, men fram til nå som overstyrmann.

– Hva fikk deg til å velge å gå denne veien?

– Det var egentlig litt tilfeldig. Jeg har alltid valgt utradisjonelt. På videregående valgte jeg yrkesfag, og utdannet meg innen elektro. Jeg ble TV-reparatør. Den utdannelsen har jeg jo ikke mye bruk for lenger, ha-ha. En tid jobbet jeg for Nintendo, av alle steder. Så jobbet jeg som bagasjestuer på Gardermoen. Jeg skjønte etter hvert at jeg måtte skaffe meg en bedre utdannelse, slik at jeg kunne få meg en jobb som ikke gikk på helsa løs. Så da tok jeg et påbygningsår med allmennfag for å få studiekompetanse.

«Du begynner på mandag»

Det var i denne perioden hun deltok på en utdanningsmesse.

– Der kom jeg i kontakt med en delegasjon fra det som den gangen het Høgskolen i Vestfold. De fortalte meg blant annet om muligheten for å utdanne meg innen skipsfart. Og jeg tenkte: Hvorfor ikke? Så søkte jeg, men jeg trodde ikke et sekund at jeg hadde sjans til å komme inn.

– Jeg fikk sjokk da meldingen kom om at jeg hadde fått plass. «Du begynner på mandag», fikk jeg beskjed om.

Slik kom Hanne til Horten for første gang. Opprinnelig kommer hun fra Nes kommune i Akershus – langt fra saltvann. Hun tok en treårig bachelor i nautikk ved Høgskolen i Vestfold. Etter ett år som kadett fikk hun det første sertifikatet, såkalt «D3». Klassifiseringen går helt opp til D1, og har å gjøre med hvor stort skip man kan føre.

Ny i jobben

Kjenner du noen som nylig har fått jobb?

Tips oss i Gjengangeren på e-post redaksjonen@gjengangeren.no

Vi skriver om alle slags folk, fra den nye frisøren i salongen til toppsjefen i konsernet. Hvem er de? Hvor kommer de fra? Hvorfor var det akkurat denne personen som endte opp med jobben? Alt dette vil vi gjerne vite.

Stortrives med gutta

– Denne jobben er midt i blinken for meg, sier Hanne. – Nå bor jeg i Horten, sju minutter fra arbeidsplassen min, og kan være hjemme hver dag. I begynnelsen jobbet jeg som timevikar på alle båtene. Jeg har bare møtt ålreite folk hele veien.

– Selv om det er en ganske mannsdominert arbeidsplass?

– Ja, det tenker jeg aldri på. Jeg er eneste jente som er skipper, men vi har også en matros og en motormann – ja, det er faktisk det stillingen heter – pluss en maskinsjef og en lærling. Så noen andre jenter er det jo her.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

TUR-RETUR: Hanne Wenaas er Bastø Fosens aller første kvinnelige skipsfører. Lørdag satt hun i førersetet for første gang.

TUR-RETUR: Hanne Wenaas er Bastø Fosens aller første kvinnelige skipsfører. Lørdag satt hun i førersetet for første gang. Foto:

- Jaggu på tide!

Vi stiller innledningsspørsmålet – «hvorfor har det tatt så lang tid å få en kvinnelig skipsfører?» – også til direktør i Bastø Fosen, Øyvind Lund:

– Godt spørsmål. Det er jaggu på tide, så mye kan jeg si. At vi ikke har hatt det før, henger nok sammen med at vi har en veldig stabil arbeidsstokk. Derfor er det ikke så ofte det er ledige stillinger, sier han.

– Det er heller ikke mange kvinner blant søkerne, og det kunne vi nok ønske oss. Det er ingen tvil om at dette er et altfor mannsdominert yrke.

PÅ TIDE: Siden arbeidsstokken i Bastø Fosen er såpass stabil, er det ikke ofte det er ledige stillinger. Det er noe av årsaken til at de ikke har hatt en kvinne ved roret før nå, forklarer direktør Øyvind Lund.

PÅ TIDE: Siden arbeidsstokken i Bastø Fosen er såpass stabil, er det ikke ofte det er ledige stillinger. Det er noe av årsaken til at de ikke har hatt en kvinne ved roret før nå, forklarer direktør Øyvind Lund. Foto:

Artikkeltags