– Skal være på rett plass til rett tid

Protector 28 er fremdeles politiets førstevalg og gir stor rekkevidde, fra nordfylket til sør.

Protector 28 er fremdeles politiets førstevalg og gir stor rekkevidde, fra nordfylket til sør. Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Politiets sjøtjeneste skal dekke hele skjærgården i Vestfold med kun én båt, men mener det skal være bra nok.

DEL

Om få dager starter en ny sesong med mye å gjøre for sjøtjenesten i politiet. Beredskapen er god nok, mener leder for sjøtjenesten i Vestfold politidistrikt, politioverbetjent Morten Skarpaas.

– Poenget er å være på rett plass til rett tid. Å være der det er større sjanse for at noe kan skje.

Bedre før?

Generell ressursmangel er ikke Skarpaas interessert i å diskutere.

– Vi skulle hatt det dobbelte, men det gjelder alt i politiet. Jeg begynte her i 1983. Da hadde de egen båt med åtte mann hele sommeren, mens gutta på land sto rygg mot rygg og sloss i byene. Det var uholdbart.

I dag er midlene bedre fordelt, og likevel står Skarpaas inne for dekningen til sjøs.

– De siste årene har sjøtjenesten blitt mer målrettet og kunnskapsrik enn tidligere, og kan utnytte de ressursene vi har bedre.

LES OGSÅ: – Vi skal ha en knallåpning

«Hyggelig tilnærming»

Politiet søker å ha en «hyggelig tilnærming», men lover å aksjonere ved uansvarlig kjøring på vannet.

– Primæroppgavene vil være fart, promille og kjøreadferd, samt flyteplagg og lanternebruk. Dessuten vil vi ha ansvaret for å kontrollere fiske, herunder teinefiske etter hummer, sier politioverbetjenten.

Også båtførerbevis vil bli sjekket ved aksjon. Dette er pliktig for alle som er født senere enn 1. januar 1980.

LES FLERE KJØR-SAKER HER

Superreserve

I tillegg til hovedskipet, har politiet en ekstrabåt i beredskap i sommersesongen. Den er av typen Buster Super Magnum, fylt opp til randen med 300 hestekrefter. Toppfarten er 52 knop.

– Det stemmer at vi vil få tilgang til ny beredskapsbåt, dersom vår hovedbåt streiker, forteller han.

Båten er konstruert med fem millimeter tykt skrog i aluminium for å tåle 300 hestekrefter, og det er nettopp det den får.

– Det er en forlenget og forsterket versjon av Buster Magnum Pro, forteller Pål Herholdt i Herholdt Andersen, som eier båten.

Beredskapsbåten har 20 graders V-skrog som skal sikre myke og gode sjøegenskaper. Den kan transportere opp til syv personer.

Fra midten av mai vil hovedbåten være klar på vannet. Seks tjenestemenn vil fram til utgangen av august regelmessig patruljere vestfoldskjærgården.

Artikkeltags