Ikke bare for amerikanere

Volkswagen lager Jetta bare som sedan. Det er antagelig grunnen til at Jetta aldri har gått hjem i det skandinaviske markedet. Blant amerikanere derimot er Jetta en storselger, og at den nå leveres som hybrid kommer til å øke interessen over there.

Volkswagen lager Jetta bare som sedan. Det er antagelig grunnen til at Jetta aldri har gått hjem i det skandinaviske markedet. Blant amerikanere derimot er Jetta en storselger, og at den nå leveres som hybrid kommer til å øke interessen over there. Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Hvordan kan det ha seg at Volkswagen har valgt Jetta som fanebærer for sin nye hybridteknologi? Man må reise en god tur for å finne svaret.

DEL

Det er langt mellom Jettaer i trafikken her til lands; de selges bare i homøopatiske mengder. Årsaken er antagelig at vi her i nord er hekta på stasjonsvogner og SUVer. Og Jetta leveres bare som sedan. I tillegg kommer at Jetta i utgangspunktet er en modell som befinner seg ganske klemt mellom VWs suksessbiler Golf og Passat. I USA derimot er Jetta en storselger. Og legger vi til at storbyamerikanerne også er sugne på hybridbiler, skjønner vi hvorfor VW har valgt Jetta i sin hybridmisjon.


Stillferdig teknologi

Mens for eksempel Toyota Prius bruker karosseridesignet til å fortelle at «dette er en fornuftig, miljøtilpasset bil», går VW en noe annen vei. Jetta Hybrid ser nemlig ut som en hvilken som helst annen Jetta, bare det at den har fått noen ekstra stilelementer utvendig og en del særegent utstyr innvendig. Samlet gjør dette bilen ganske så stilig - og sporty. Kjøreopplevelsen bekrefter inntrykket. Jetta Hybrid føles «tett», kompakt og er simpelthen morsom å kjøre. Den avanserte teknikken i denne bilen arbeider i det stille, men her er overraskende mye hjulstøy.

I Jetta Hybrid består drivlinjen av en 1,4-liters moderne turbomotor med 150 hk kombinert med en elektromotor på 27 hk. Det gir en samlet effekt på 170 hk. Bilen starter lydløst på strøm og kobler bensinmotoren til på nesten umerkelig vis takket være VWs automatiske sjutrinns DSG-girkasse.

Forskjellen mellom denne og de trinnløse girkassevariantene som ofte sitter i hybrider, merkes først og fremst i større hastigheter. Hvor den trinnløse lett gir en hvinende og «jagende» lyd, er Jettaens smidig og dempet som i en hvilken som helst automatgiret VW. Og her er godt med fraspark for den som har det travelt med å komme i 100: 8,9 sekunder.

LES FLERE KJØR-SAKER HER

Lader ved bremsing

Elegansen i det komplekse tekniske samspillet merkes blant annet i stor fart på E18. Når føreren slipper gassen i hastigheter inntil 135 km/t, kobles TSI-motoren ut for å spare bensin. Under nedbremsing bruker Jetta Hybrid elmotoren som generator mens bensinmotoren kuttes ut. Ved høyere hastigheter, og når batteriet er i ferd med å bli utladet, sørger TSI-motoren for at batteriet lades.

Å kjøre rent elektrisk er greit i et nødstilfelle eller for moro skyld. Men batteriene tåler ikke mer enn et par kilometer i rent e-modus.

Jetta har stor innvendig plass, nesten som den større Passaten. Dashbordet er «typisk tysk» – stilfullt og solid. Som hybrid har den sin særegne instrumentutrustning. Turtelleren er byttet ut med en energimåler som forteller når du kjører i lademodus, økonomimodus eller «boost». På skjermen i midtkonsollet kan du i en oversiktlig hybridgrafikk underveis følge med hvordan drivlinjen arbeider. Dette er naturligvis også statuspanelet for navigasjon og andre tjenester.

LES MER: Ti smarte tips til bilkjøpere

Staten belønner

Instrumentene er oversiktlige og knottene lett tilgjengelige, og så sitter man uforskammet godt i Jettas seter. Sidestøtten i ryggen er førsteklasses. Heller ikke baksetepassasjerene har noe å klage på. Her er beinplass nok og romslig i alle retninger for to baksetepassasjerer. Batteripakken er plassert over bakakslingen og opptar en del plass innerst i bagasjerommet. I en vanlig Jetta er kapasiteten 510 liter, i hybriden 361 liter.  

Hybrider tilbyr generelt bedre drivstofføkonomi enn dieselbaserte modeller når det kjøres på lavere hastigheter, spesielt i byens stop-and-go-trafikk.

Er behovet en bil primært for bykjøring og småkjøring er hybrid veien å gå både for lommeboka og miljøet. I denne sammenheng er det verdt å merke seg at staten premierer hybridkjøpere med lavere engangsgavgift. En vanlig Jetta med 122 hk TSI-motor pådrar seg rundt 84.000 kroner i engangsavift, hybriden med sine 170 hk bare vel 65.000.

Jetta kombinerer det økonomisk og miljømessig fornuftige med sporty kjøreopplevelse. Og så oser den av tysk kvalitet fra innerst til ytterst. Men det er dette med nordmenn og sedaner, da.

Artikkeltags