– Et hardt program med lite søvn

KLAR TIL START: Asbjørn Abrahamsen med sin McLaren SLR er klar til start i København. Han er sikker på at startavgiften på 263.000 betaler seg raskt. Det meste er allerede tjent inn før løpet.Foto: Erik Tvindesæter

KLAR TIL START: Asbjørn Abrahamsen med sin McLaren SLR er klar til start i København. Han er sikker på at startavgiften på 263.000 betaler seg raskt. Det meste er allerede tjent inn før løpet.Foto: Erik Tvindesæter Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Ingen blir utropt til vinnere i Gumball, men alle som er med vinner gullnøkkelen til eliten.

DEL

Stjernedryss og fantastiske biler preget også dette årets Gumball 3000, som ble arrangert 18.-24. mai. Selv kongelige ble observert blant rikinger, film- og rockestjerner.

– David Hasselhoff fyrte startskuddet to timer for sent etter en litt tøff velkomstfest i København, sier deltaker og investor Asbjørn Abrahamsen og flirer.

Hardt for seg

– Det var godt å se at mange gumballere faktisk roet festingen når de skulle kjøre. Det er et hardt program med lite søvn.

En Porsche gikk i fjellveggen og ble totalvrak. En Ferrari fra Betsafe fikk også hard medfart.

– Begge hadde for unge sjåfører som gir flatt jern. Tenk deg om vi skulle kjørt som 22-åringer, ler Abrahamsen.

En utrolig opplevelse

Fra København gikk turen videre til Stockholm, Helsinki, St.Petersburg, Tallin, Riga, Warszawa og Wien, før det hele endte opp i Monte Carlo

– En utrolig opplevelse. Det var så mye mennesker enkelte steder at vi ikke fant ut av byen, men måtte følge fortauskanten for å se at vi var på veien, forteller han.

LES MER: Betaler over en kvart million for å starte

Politieskorte

Politiet i alle land var godt forberedt på billøpet. I Sverige ga de opp å skrive bøter, men valgte å hjelpe løpet trygt gjennom landet.

I Finland og østblokken var det flere som mistet lappen rett etter å ha kjørt av ferga.

– Gjennom Russland fikk vi politieskorte. Det var helt vilt. Politiet selv guidet oss i 140 km/t hele veien og sperret veier, sier Abrahamsen.

LES OGSÅ: Her «tapetserer» han millionklassebilen

Entreprenør og gründer av Gumball 3000, Maximillion Cooper, gjentok fra start til mål at det ikke er tidtaking og at det ikke er om å gjøre å komme først.

– Han gjentok dette hver kveld. Førerne hadde respekt for han og la seg pent bak når de så han.

Gründeren ble like fullt en av sponsorene til den Estlandske statskassen.

Juks

Bil nummer 65 var først mange steder, blant annet i Monte Carlo. Noen har følgebiler og store team som tar over kjøringen på natta og når det regner.

– Det blir jo bare tull, ler Abrahamsen oppgitt. Noen fikk bilen kjørt ned til Monaco for å stille den opp på hotellet og skryte av at de var først. Målgangen i Monaco var skuffende. De sa jo hele tiden at det ikke var noen som tar tiden. Der måtte vi rote rundt i stengte veier og folkehav før vi ankom hotellet uten noen spesiell mottakelse, sier den ferske Gumball-deltakeren.

Det var selvsagt festmiddag og ytterligere begivenheter med fiffen ut over natta.

Artikkeltags