Fakta om norske spionskip

Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Etter andre verdenskrig så Norge behov for å drive EK – Elektronisk Krigføring. De begynte med Radarskolen på Marinens anlegg på KJV i 1946, men så behov for mer usjenerte omgivelser og flyttet ut til Mågerøy på Tjøme i 1949.

I starten brukte Norge sine vanlig marinefartøy til EK-virksomhet, men i 1956 skaffet landet seg sitt første etterretningsskip, «Eger».

I 1966 ble «Eger» erstattet av den tidligere hvalbåten «Globe 14» som ble bygd om til etterretningsskip og fikk navnet «Marjata». Båten ble formelt eid av FFI og ble navngitt etter forbokstavene i navnene til spionsjef Alf Martens Meyers nærmeste familie.

Spionskipene har fortsatt å hete «Marjata» etter det. inklusiv den nyeste og fjerde «Marjata» som nå ligger nærmest som et cruiseskip på Indre Havn med antenner og ursyr som ikke er andre forunt.

Dagens nyeste «Marjata» har kostet 1,4 milliarder kroner. Skipsskroget er bygget i Romania, er 125 meter langt og 23 meter bredt.

Ferdigstilling og utrustning av skipet foregikk ifølge Forsvaret skjedd hos Vard Langsten i Tomrefjorden, Norge o Cheatnnex Naval Station i Virginia, USA, like ved enn CIA base.

KILDE: Øyvind Garviks bok, «Bølger som våpen» (Sjømilitære Samfunds Forlag, 2009)