Gå til sidens hovedinnhold

– Få liker å kjøre bil med tvangstrøye, heller ikke de som bor i Vestfold og Telemark

Klimaplanen ligger i disse dager i Stortinget og skal være ferdigbehandlet til påske.

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Meldingen er et angrep på friheten til alle de som er avhengige av bil i hverdagen, både fordi den legger opp til svimlende høye pumpepriser, over 20 kroner per liter, og fordi regjeringen varsler at den vil jobbe for forbudssoner og tiltak som i praksis stanse alt nybilsalg av bensin- og dieselbiler fra 2025. Det er tydelig at meldingen er skrevet av oslomakta, og uten tanke for at vi skal bo og bile i resten av landet.

AMCAR er opptatt av å redusere utslipp, men det er viktig at politikerne velger de riktige tiltakene som ikke gjør hverdagen tung og vanskelig for folk. Ingen er uenig i at vi fremover skal jobbe for å sikre muligheten til å leve gode liv i fremtiden, og bilistene har faktisk levert gjennom å kjøpe biler med lavere drivstofforbruk og lavere utslipp. De fleste av oss er positivt innstilt, men pisk og tvang er vi ikke klare for.

Vår antakelse bekreftes av tallene i en undersøkelse AMCAR har fått utført, hvor 74 prosent av de spurte innbyggerne i Vestfold og Telemark svarer at målet om salg av kun nullutslippsbiler etter 2025 ikke er realistisk. Dette er nesten fire ganger så mange som de som har tro på målet. 80 pst. støtter ikke forbud mot salg av bensin- og dieselbiler etter 2025. Det er tall jeg mener politikerne må lytte til og ta alvorlig. Klimaplanen må justeres.

Og er det riktig å tvinge folk til å kjøpe elbiler og kjøre kollektivt når bare 29 prosent mener elbil dekker transportbehovet i ferier og hverdag, og hele 89 pst. svarer at kollektivtransport ikke er et fullverdig alternativ til bil? AMCAR mener det er å gå for raskt frem.

Tallene indikerer dessuten at både Ap og Høyre burde lytte mer til sine velgere, for sju av ti velgere i begge partiene mener 2025-målet ikke er realistisk, og ønsker heller ikke et forbud mot salg av nye bensin- og dieselbiler etter 2025.

Sp, som har vært tydelige i sin motstand, treffer bedre på velgerne også her, for tre av fire Sp-velgere sier at de både har liten tro på 2025-målet og ni av ti er imot forbud.

Det er snart valg. Kanskje man bør lytte til velgerne utenfor Oslo?

Kommentarer til denne saken