I fjor kjøpte over 8.538 elbiler i Vestfold og Telemark. Så langt i år (per 1. mars) har over 983 valgt elbil som sin nye bil i fylket. Om noen uker skal mange av dem ut på sin første langtur når årets påskeferie står for døren.

Men før de kan pakke ut påskeegget, skrelle appelsinen og spenne på skiene skal mange av dem hurtiglade langs veien før de kommer fram.

Mange av dem oppleve kø på ladestasjonen, at laderen ikke fungerer og at betalingsløsningen er tungvint.

Vi i Vestfold og Telemark elbilforening maner nå til ladedugnad for ågjøre det enklere å hurtiglade.

Det første vi må gjøre er å bygge flere hurtigladere. Til tross for at utbyggingstakten er høy, klarer vi ikke å holde tritt med elbilsalget. Det er også lange veistrekninger med mye trafikk som mangler hurtigladere. Flere ladestasjoner vil redusere sjansen for kø og kaos, og øke sjansen for at bilturen blir hyggelig og problemfri for elbilistene.

For det andre må det bli enklere å betale på hurtigladestasjonene. Det er frustrerende å måtte bekrefte med bankID i regn og dårlig vær for å kunne betale for hurtiglading. Elbilforeningen har lenge krevd at ladeoperatørene må tilby kortbetaling, hvor man kan «tæppe» kortet på ladestasjonen framfor å måtte laste ned en app, og uten å måtte opprette et kundeforhold hos ladeselskapet.

En av de få som har tatt dette på alvor er eieren av Circle K på Høydalsmo som satte opp en egen hurtiglader med «tæpping».

Etter initiativ fra Elbilforeningen jobber regjeringen med en ladestrategi. Vi har i dette arbeidet foreslått kraftfulle tiltak som vil øke utbyggingstakten av hurtigladere og gjøre det enklere å betale for lading. Dette vil gjøre ladeopplevelsen langs veien bedre for elbilistene – nå forventer vi at regjeringen følger opp.