I «gamle dager» kunne du stikke innom sparebanken i Åsgårdstrand og se på Edvard munch-maleriet «Ung kvinne på balustraden».

Hvis køen var lang og du var interessert kunne du også i den spesialbygde monteren se at Munch også hadde laget en skisse av «Stemmen» på baksiden.

Sikkert fordi han ikke hadde fått solgt maleriet fra 1881. Og i fattigdom, og fordi han ikke hadde råd eller anledning til å skaffe seg nytt lerret i 1883. Men han hadde en blank overflate han kunne skisse «Stemmen» på.

Da banken forsvant fra Thaulows plass i Åsgårdstrand i 1995, ble også Edvard Munch-bildet stuet bort.

(Artikkelen fortsetter under bildene)

LES OGSÅ: Høyre vil ha helt ny barnehage i Åsgårdstrand – Sier nei til renovering av dagens to barnehager

Hemmelig

Hvor og hvorhen ville ingen si. Spesielt ikke Borre kommune, som fikk Munchs dobbeltsidige bilde i favnen i 1946 da noen unge jenter fant bildet inni veggen på Munchs hus, og som i flere tiår hadde gledet seg over at det var sparebankens alarm- og sikkerhetssystemer som tok vare på kommunens bilde.

Da Borre ble Horten kommune, interessen for Edvard Munch økte og verdien på hans bilder steg, ble det så godt som umulig å se det spesielle Munch- bildet. I hvert fall for folk flest, for det var noen utvalgte, sikkerhetsfolk og andre, som hadde kontrollen på Munchs-dobbeltbilde «Ung kvinne på balustraden»/«Stemmen».

101 dager

Unntaket var da Preus Museum på Karljohansvern hadde miniutstillingen «Edvard Munch/ Eksperimenter» med kunstnerens fotografier for snart to år siden. Da hadde man også anledningen man trengte for å vise Horten kommunes kunstskatt.

Maleriet var til utstilling nøyaktig 101 dager før det ble stuet bort igjen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

LES OGSÅ: Hanne Karin Mosand pleier aldri å vinne noe som helst – så pirket hun bort i noe glitrende i kakebiten.

6. oktober i Tønsberg

– Jeg kan bekrefte at bildet skal vises fram på Haugar seinere i år. Det skal være en del av utstillingen «Munchs hus» der, sier kommunalsjef i Horten kommune, Silje Vaadal.

Det er for øvrig alt hun vil si om både Munch og utstillingen der.

Nesten like tause er Haugar Vestfold kunstmuseum. De varsler sin «Munchs hus»-utstilling i tidsrommet 6. oktober – 30. desember som «nitten ulike kunstneres bearbeidelser av temaer som er relatert til Munchs hus i Åsgårdstrand», og sier ikke et ord om at de også skal vise Edvard Munchs kunst fra Åsgårdstrand på utstillingen.

Kanskje ikke så rart, for etter hva Gjengangeren har brakt på det rene var det bare for noen dager siden at Horten kommune og Haugar Vestfold kunstmuseum ble enige om en låneavtale.

– Sikkerhet

– Det er sikkerheten, og vårt ansvar for at også kommende generasjoner skal få glede av det, som gjør at vi ikke kommenterer hvor Munch-bildet oppbevares eller hvordan det håndteres, sier kommunalsjef kultur i Horten kommune, Silje Vaadal.

– Det er kommunen som til enhver tid bestemmer hvor bildet befinner seg, legger hun til.

Selv om hun ikke sier det direkte, handler håndteringen av Munch-bildet også om optimale forhold for å bevare bildet med sine 1881–1883-motiver så lenge som mulig.

I tillegg til lys og synlig påvirkning, betyr dette også sterkt fokus på temperaturer og luftfuktighet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

 

Langsiktig løsning

– Som eiere av det unike Edvard Munch-bildet arbeider vi med å finne en langsiktig løsning for å vise fram bildet på mer permanent basis. Målet er å finne en egnet plass som tilfredsstiller alle våre krav om sikkerhet, lysforhold og liknende. Og som samtidig gjør det mulig for flest mulig å få glede av bildet, sier kommunalsjef Silje Vaadal.

I påvente av det byr altså anledningen seg om nøyaktig 251 dager. Da åpner Haugar kunstmuseum sin «Munchs Hus»-utstilling med Edvard Munchs eget maleri som kanskje den største attraksjonen.