Kampen mot tungetale

Tegning: Anders Kaardahl

Tegning: Anders Kaardahl

DEL
<div id='netboard-1'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('netboard-1'); }); </script> </div>

Les oss på nett i én måned for KUN 1 kr!

Kommunens tunger er mange. Men hva sier de egentlig?

«I begynnelsen var ordet!» Jeg husker ennå hvordan mannen med den høystemte konfirmasjonsrøsten forsøkte å få oss til å forstå hva setningen betydde. Vi var 14 år og famlet etter svar som kunne rydde opp i ungdomshoder under ommøblering.

Vi skjønte det han sa. Vi ante ikke hva han mente.


Kanskje var det heller ikke meningen. Enkelte budskap foretrekker mystikkens slør framfor å vise sitt sanne ansikt. Noen av de dulgte budskapenes avsendere synes å heve sin lønn i politikken, andre gjør det kanskje i himmelen.
Og atter andre i byråkratiet. Språket i offentlige skriv er til tider så mystisk og snirklete utformet at en kan lure på hva hensikten er. Det er kanskje ikke nødvendig å ha juridisk embetseksamen for å få med seg meningen, men det er utvilsomt en fordel.


Så viser da også undersøkelser at hver tredje nordmann sliter med å forstå offentlige dokumenter og brev. Halvparten av dem som ikke forstår, ender opp med å ringe byråkratiet for å spørre. Det sier seg selv at dette tærer på offentlige budsjetter. Og det tærer på vårt gode humør.


Heldigvis forsøker noen å lokke fram smilet vårt igjen. En rekke statlige organer og kommuner har innsett at de har et problem, og ønsker å gjøre noe med det. Nå skal skriv forenkles og stammespråket hogges så nær roten som mulig. Mange er i gang, også Horten, og mandag skrur kommunen tempoet ytterligere opp.
Da tiltrer Inger Lise Hansen fra Åsgårdstrand som ny kommunikasjonssjef. Hva den tidligere nestlederen i Kristelig Folkeparti har i vente, er kanskje en smule uklart, men noen søndagsskole er det neppe.

For Horten trenger en bedre strategi for hvordan den skal snakke med sine innbyggere. Kommunen kan mye om informasjon, og stadig mer om å bruke ord vi forstår, men det blir fortsatt mye enetale. Nå skal sosiale medier tas i bruk – samtalene skal gå to veier – og avstanden til innbyggerne kortes ned. I tillegg skal nettsidene pusses både foran og bak, og det kan trenges. For riktignok er de blitt bedre de siste årene, men fremdeles er der elementer av logikk og presentasjon som bringer tankene i retning Joker Nord.


Forhåpentlig vil stemmen fra den vakre byen sør i kommunen bidra til å pynte opp det kommunale språket, og få skikk på det vi gjerne kaller kommunikasjon. Stemmen har vært klar og tydelig tidligere, velsignet fri for tungetale, og er det forhåpentlig fremdeles.


I så fall er det håp om at kommunen kan lykkes med en av sine viktigste oppgaver: Å bli god til å snakke og god til å lytte. Målet må være at flest mulig føler seg sett, hørt og respektert, og at flest mulig forstår det som blir sagt og skrevet, enten navnet er Olsen eller Hansen.
I hvert fall det siste bør nå gå greit.
Torgeir Lorentzen, redaktør

Artikkeltags