Horten uten fergetrafikk ville vært en velsignelse

Artikkelen er over 10 år gammel
DEL

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete har trykket på startknappen, og nå rulles administrasjonsapparatet i gang. En fergefri forbindelse over eller under Oslofjorden skal utredes. Flere år etter at høyresiden begynte å kjempe for saken, skjer det endelig noe konkret rundt Norges mest trafikkerte fergeforbindelse. Navarsete og Senterpartiets lokale stortingskandidat Ada Vagnild Evju presenterte nyheten på fergekaia onsdag ettermiddag.

Vi har tidligere støttet Østfold og Vestfold Høyres felles aksjon for å få på plass en ny, fleksibel og moderne forbindelse mellom Horten og Moss. At samferdselsministeren nå setter i gang sitt apparat er gledelig, og innebærer at hele prosessen er et betydelig skritt nærmere virkeligheten. Fortsatt vil det gå mange, mange år før man eventuelt kan begynne å bygge en vei, enten den skal gå over eller under vann. Men at en faktisk utredning skjer, er i seg selv et viktig skritt i retning.

I mellomtiden er det god tid for utallige fergeturer over fjorden, supplert av kaffe og svele. Ja da, turen kan være koselig når man har god tid og været er pent. Men moderne og fleksibel er landets mest trafikkerte fergeforbindelse ikke. Vi holder til midt i en tett befolket region, hvis utvikling avhenger av gode infrastruktur-løsninger. Utallige bro- og tunnellutbygginger andre steder i landet understreker viktigheten av gode trafikkforbindelser. Ikke minst næringslivets vekst avhenger av moderne trafikale løsninger.

Trafikkmessig er Horten i dag om ikke kvalt, så i hvert fall tungpustet av all fergetrafikken. Køene hoper seg opp rundt de daglige rushtidene, og ved start og slutt på helger og ferier er timelange ventetider regelen. Biltrafikken ellers i Horten rammes, og turismen som følger fergetrafikken er minimal, snarere er fergekøene skadelige for Hortens image. Det skal ikke mye fantasi til å tenke hvilken sinnsstemning de er i, svette bilister med bilen full av skrikende barn, som må tilbringe en ufrivillig ventetime eller to på fergeoppstillingsplassen.

Dundrende tungtrafikk og hundretusener av personbiler er ingen velsignelse for en småby som burde selge seg på stillhet, fjordnærhet og idyll.
At fergene sysselsetter lokale arbeidstagere er positivt, men det må være tillatt å tenke visjonære tanker allikevel. Trolig vil Horten uten fergetrafikk framstå så mye hyggeligere at det i seg selv øker byens renommé betraktelig. I dag pendler mengder av høytlønte medarbeidere i byens spennende næringsliv ut over kommunegrensen. En mer attraktiv by vil tiltrekke seg kompetente innbyggere, som igjen – sammen med en moderne infrastruktur – gir mer næringsutvikling og nye arbeidsplasser som erstatter dagens ferge-årsverk.

Artikkeltags