Vi driter i det og bestiller ny reise

DEL

Skaper nestenulykken for Viking Sky frykt for en ny katastrofe? Kommer du, sammen med titalls millioner mennesker, til å bestille cruise? Hvor sterke inntrykk gjør bildene fra et cruiseskip som krenger 45 grader og hvor bord, stoler og annet løst inventar fyker rundt ørene på hjelpeløse passasjerer?

Antall anløp av cruiseskip vinterstid i Norge er nær femdoblet på fire år. Passasjerene og skipene legger igjen milliarder av kroner. En undersøkelse i regi av Innovasjon Norge forteller at en passasjer i land i snitt bruker 865 kroner per dag. Med vel 3,9 millioner dagsbesøk, snakker vi om et samlet forbruk på nærmere fire milliarder kroner. I tillegg kommer havneavgifter og andre ting som skipet må betale. Et besøk ved kai i Norge koster rederen mellom 100.000 til 200.000 kroner.

I Hustadvika ble skadde passasjerer hentet opp av helikopter, den eneste muligheten for evakuering. I full storm og høye bølger forteller Kystverket at livbåter er til ingen nytte. Uansett krisesituasjon, betyr det at passasjerer og mannskap nesten er låst fast om bord i et cruiseskip.

Et av verdens største cruiseskip, Symphony of the Seas, har plass til 6.680 gjester pluss et mannskap på 2.200. Det betyr hele Holmestrand på tur. Fram til 2027 skal det være i bestilling cruiseskip for godt over 100 milliarder kroner. Rederne verden over ser gode penger i cruisetrafikken. Den vil øke betydelig i årene som kommer. Turistnæringen i Norge ønsker velkommen med åpne armer.

Nestenulykken med Sky Viking betyr neppe noe som helst. Vi driter i det og bestiller cruise, gjerne med hele familien om bord. I et miljø- og klimaperspektiv, er et cruise neppe det mest fornuftige du kan være med på. Utslippene fra de store skipene er betydelige, og om bord blir det fråtset i mat og drikke som kunne ha blitt fordelt på en rettferdig måte på verdens befolkning.

Jeg har aldri vært på cruise, i alle fall ikke lengre enn til Kiel, og jeg skal ikke dømme cruisepassasjeren, for jeg vet egentlig ikke hva som skjer om bord sammen med mange tusen andre mennesker. Men skolestreiken for kort tid siden gir håp om at kommende voksne kan komme til å prioritere annerledes.

Med nesten 9.000 mennesker om bord, som på Symphony of the Seas, kan vi bare tenke oss hva som kan skje dersom evakuering i full storm er helt nødvendig. Som passasjer er du trolig hjelpeløs.

I Oslofjorden hadde vi for 30 år siden brannen på Scandinavian Star. Skipet er kjent for en mordbrann i 1990 hvor 159 mennesker omkom på ei ferje på størrelse med ei jolle i forhold til de store cruiseskipene.

Etter tragedien fortsatte nordmenn å reise til Danmark med ferjer som om det ikke skulle ha skjedd noe som helst denne vårdagen i 1990. På samme måte vil vi helt sikkert fortsette med cruise. I alle fall helt til dagens ungdom sier stopp i kampen for å redde verden.

Men redde for å dra på cruise. Aldri i verden.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags