Camillas smykke kan redde liv: – Dette er mitt livs oppfinnelse

TRAVELT: Camilla J. Victor jobber hardt med å få sitt helsesmykke ut på markedet, samtidig som hun planlegger flytting.

TRAVELT: Camilla J. Victor jobber hardt med å få sitt helsesmykke ut på markedet, samtidig som hun planlegger flytting. Foto:

Camilla Johansen Victor kan ikke forstå at ingen andre har kommet på den geniale ideen før.

DEL

I mai neste år kommer The CareTag, gullsmedens første teknologiske smykke på markedet.

Gründeren og gullsmeden og mange rundt henne er spent på mottakelsen. Smykket er en rund medaljong, som kan åpnes. Kluet er at den er utstyrt med en QR-kode, som inneholder vitale helseopplysningene til den som bærer smykket.

Dersom en person er utsatt for en ulykke eller et illebefinnende og ikke kan gjøre rede for seg selv, kan ambulansefolk eller andre på stedet, skanne koden og få vite hvem vedkommende er, om de har diabetes, allergier, epilepsi, blodtype eller er organdonor.

Du bestemmer

Med smykket følger en tom QR-kode, klar til bruk og tilgangen til en app hvor brukeren kortfattet legger inn vitale helsedata. Hvilke opplysninger som legges inn, er det opp til brukeren å bestemme.

Fra ambulansefolk og ansatte som sitter i førstelinje på alarmsentralen blir smykkenyheten møtt med begeistring.

– Det hender de må hente personer som de ikke vet noe om, som mangler identifikasjon. Da må de bruke verdifull tid på å opprette en bruker på vedkommende. Hvis de i stedet får alle opplysninger ved å skanne koden, kan det redde liv, sier gullsmeden i Horten.

Personvernet

Det er noen som har hatt betenkeligheter i forhold til personvernet.

Til det svarer Camilla at QR-koden ikke er synlig for andre. Det er helt frivillig å bruke smykket. Hva som legges inn av opplysninger er det eieren som bestemmer.

Tenkte først organdonator

Ideen til dette gullegget av et smykke har hun ruget på en stund. I utgangspunktet ville hun lage noe som kunne synliggjøre at smykkebæreren var organdonator. Det er noe som har engasjert henne lenge.

LES OGSÅ: – Hva med en grønn cruisehavn i Horten?

YR AV GLEDE: Camilla J. Victor har store forhåpninger til 2021, med smykkelansering og flytting.

YR AV GLEDE: Camilla J. Victor har store forhåpninger til 2021, med smykkelansering og flytting. Foto:

– Det å si ja til å være organdonator bør vel være en selvsagt valg, men som det er i dag bruker legene kostbar tid på å finne ut om vedkommende er det eller ikke. For pårørende er det en helt umulig situasjon å svare på når ulykken er ute.

Navnet The CareTag, er inspirert av dogtag, smykket amerikanske soldater bruker i militæret.

Alt i ett smykke

– Og det finnes altså ikke et sånt smykke på markedet i dag?

– Nei, ikke som dette. Det finnes en SOS-kapsel i plast, hvor det står noen helseopplysninger på en papirlapp. Hvis det regner og den blir våt, er lappen ubrukelig. Det finnes også silikonarmbånd som synliggjør at vedkommende har epilepsi eller er diabetiker. Har du flere sykdommer, må du altså da gå med flere armbånd, sier Camilla Johansen Victor.

Etterhvert modnet ideen om å inkludere alle helseopplysninger i ett smykke. Da hun designet det, måtte hun legge vekt på at det skulle være så pent at folk har lyst til å bruke det, hele tiden.

To varianter

Smykket er laget i sølv og kommer i to varianter, et til å henge som anheng og en variant som kan flyttes rundt, på et armbånd, en slipsnål eller sitte på klokkereima.

Å produsere smykkene i Horten er helt utelukket.

– Det har jeg verken tid eller utstyr til å klare. Jeg måtte ut av Norden før jeg kom over noen som har den teknologiske kompetansen og utstyret som kreves for å lage det. Den fant hun hos Felicia design i Thailand. Firmaet er etablert av en norsk kvinne, som vektlegger etisk produksjon og godt håndverk.

LES OGSÅ: Her flytter fire gullsmeder inn: – Dette blir helt gull for oss

Håper på stor produksjon

– Markedet for smykket bør være stort, om diabetiker- og epilepsiforeninger fatter interesse?

– Jeg håper på det da. Det er et langt lerret å bleke, men målet er å produsere så mange at prisen per smykke går ned.

Som hun ser det vil smykket koste fra 1.500 kroner og oppover.

Det er flere som har forventninger til smykket.

– Jeg føler at dette er mitt livs prosjekt. Det er gjerne hightech-folka som får mye oppmerksomhet i konferanser og i mediene. Så tenkte jeg at det er på tide av vi håndverkere også får litt oppmerksomhet, sier hun.

Solide medspillere

Hun har etablert et nytt firma, Ilda Care AS.

Med seg på laget og investorsiden har hun klinikksjefen ved Sykehuset i Telemark, Frank Hvaal, som en insider i helsevesenet. Grafisk design er ved hortensfirmaet Monokkel ved Tonje Berner Thomassen og Linn Reier Lærdal. For utvikling av appen får hun hjelp av Get Academy i Larvik. Hennes mentor under etableringsfasen er Harald Østenberg, tidligere bedriftsrådgiver i Vestfold.

Smykket kommer ut i mai neste år, men allerede nå ligger det ute på kickstarter.com, en plattform hvor gründere legger ut sine prosjekter for å finansiere oppstart via forhåndssalg og kronerulling.

LES OGSÅ: Hotell-planleggere i møte med lokale bedrifter: – Er vi gode nok, får vi besøk fra andre byer også

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken