Rema innfører ti prosent rabatt på utvalgte varer

PRISKRIG. Rema 1000 innfører 10 prosent rabatt på frukt og grønt, samt 10 prosent på varene du handler mest.

PRISKRIG. Rema 1000 innfører 10 prosent rabatt på frukt og grønt, samt 10 prosent på varene du handler mest.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Rema innfører gjennom kundeprogrammet sitt rabatt på 10 prosent på de ti varene kundene handler mest, samt 10 prosent rabatt på frukt og grønt .

DEL

(Tønsbergs Blad) Det fremgår av markedsmateriell som Nettavisen har fått tilgang til, og bekreftes i en pressemelding onsdag ettermiddag.

En rabatt på 10 prosent på frukt og grønt for Remas fordelskunder vil være bedre enn rabatten på 9,5 prosent på frukt og grønt som Kiwi Pluss-kunder får.

En rabatt på ti prosent på de ti varene den enkelte kunde handler mest av vil være en nyvinning  for en dagligvarekjede i Norge. Den indikerer at Rema går hardt til verks i den stadig tøffere kampen om dagligvarekundene.

Ingen prisvekst i 2017

Litt etter klokken 12 gikk Rema-sjef Ole Robert Reitan på scenen på hotellet The Qube på Gardermoen. Han omtaler Æ som en av de største og viktigste lanseringene de har gjort. Foran alle de fremmøtte kjøpmennene sa han dessuten at det ikke skal være noen prisvekst i Rema-butikkene i 2017.

– Fremtiden kommer ikke til å bli mer behagelig, men mer krevende, sier Reitan fra scenen, ifølge en kilde som er til stede i salen. 

I et tilbakeblikk forteller han at kjeden ikke har hatt den veksten som var forventet.

– Vi har ikke hatt tilstrekkelig vekst i butikkene i 2016, sier Reitan, som forteller at Rema 1000 skal utvide med 30 nye butikker i 2017, og et tilsvarende antall i 2018. De skal dessuten fokusere på et sortiment som folk flest kjøper.

Ægo?

Nettavisen meldte tidligere onsdag at Remas Æ-satsing vil være en app med mulighet for et kundefordelsprogram, samt rabatter på varer man handler mye av og et tilbud på frukt.

Det har også vært snakk om at Rema vil innføre en hjemkjøringstjeneste lignende tjeneste Vigo, som Rema har i Danmark. Rema registrerte allerede i oktober 2016 domenen ægo.no og aego.no. Nettavisen har imidlertid ikke fått bekreftet hvorvidt en slik tjeneste er en del av lanseringen onsdag.

Presenteres onsdag

Programmet for Æ skulle presenteres som en nyhet på Clarion Hotel Gardermoen, The Qube klokken 13.30 onsdag. Remas kjøpmenn var samlet til et møte klokken 10 på Gardermoen samme dag.

Rema 1000 annonserte i romjulen at de vil komme med en ny satsing under navnet «Æ». Kjeden har imidlertid vært svært tilbakeholdne med å gi mer informasjon om hva det innebærer.

Dagligvareeksport Odd Gisholt ved BI sa til Nettavisen før lanseringen at lavere priser er nødt til å være en sentral del av Æ-satsingen til Rema.

– For å ta igjen markedsandeler fra Coop og Norgesgruppen, er Rema nødt til å komme med nye varer med latterlig lave priser, sier Gisholt. 

– For forbrukerne er dette uten tvil veldig positivt. Økt konkurranse betyr nye, spennende varer til lavere priser, sier han.

Artikkeltags