Gå til sidens hovedinnhold

Bittersøt seier for BKM Horten i saken mot Arbeidstilsynet

Artikkelen er over 1 år gammel

Å juble for en vunnet sak innad er forståelig, men denne saken er ikke vunnet.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Det vitner heller ikke om klokskap. En religiøs gruppe i utakt med et flertall av innbyggernes oppfattelse om hva som er rett og galt, kan raskt føre til endringer. En gruppe med stort behov for å reparere sitt omdømme bør fortsatt gjøre endringer og trå varsomt. Vi får håpe at lovmakerne (Stortinget) snarest forfølger denne saken. Her har direktoratet et selvstendig oppfølgingsansvar.

Les BKM Hortens pressemelding om avgjørelsen her (+)

Det er nokså sterk kost direktoratet budbringer i sine brev til BKM-virksomhetene i Horten spesielt, men også til BCC generelt. Direktoratet har, under hårfint skjønn, tatt til følge begge klagene. Direktoratets bemerkninger er viktige å få med seg. De mener at «dette ikke er dugnad i tradisjonell forstand». Hva er det da? «og den profesjonelle forretningsmodellen på hele den frivillige virksomheten, er organisert i en nokså kompleks organisasjonsstruktur, igjennom et konsern med flere kommersielle selskaper med betydelig omsetning».

BKM Horten hadde i 2018 driftsinntekter på 6.777.000 kroner, Dal Gård Eiendom AS hadde driftsinntekter på 7.295.000 kroner, Dal Gjestegaard med sine 4 ansatte hadde driftsinntekter på 6.457.000 kroner, og Adal Multiservice AS, for øvrig uten ansatte, hadde driftsinntekter på 2.40.000 kroner. Ikke akkurat småpenger.

BKM Horten, gjennom Dal Gjenstegåard og Adal Multiservice er, for sin eksistens, totalt avhengig av dugnadsgjengens innsats. Regimet er bygget på bruk av appen JAPP og webløsningen Myshare samt frivillighetserklæringer. Det er satt spørsmålstegn ved frivilligheten til dugnadsgjengen uten at det foreligger noen konkret graving rundt dette. Underlig nok går ikke direktoratet dypere inn i konsekvensen av at dugnadsgjengen ikke mottar lønn – den går rett til BKM-Horten – men en annen type vederlag for arbeidet (ikke beskrevet). Jeg trodde fenomenet var avskaffet i Norge.

Direktoratet påpeker at «organiseringen av det frivillige arbeidet har konsekvenser innenfor de aktuelle bransjene disse selskapene arbeider i, og at dette er egnet til å skape en konkurransevridning til ulempe for det norske arbeidsmarkedet». Sterkere kan det ikke formuleres fra en statlig institusjon. Direktoratet bør invitere inn Konkurransetilsynet til gjennomgang av aktøren BCC.

Indikasjonene ifølge direktoratet, tilsier at dette er et grensetilfelle hvor arbeidsmiljøloven og allmenngjøringsloven burde ha virkning, men at gjeldende rett ikke åpner for et arbeidsgiveransvar, verken overfor Adal Multiservice eller Dal gård. I alle fall, dette var en uholdbar nyhet både for samfunnet, næringer og fagorganisasjonene.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 09:00.