Små steiner gjør stor skade

GRUS: Når snø og is forsvinner, ligger grusen igjen. Og man risikerer å få det rett i frontruta.

GRUS: Når snø og is forsvinner, ligger grusen igjen. Og man risikerer å få det rett i frontruta. Foto:

Av

Mange bileiere i Horten kommer til å gå på en «smell» de neste månedene.

DEL

– Våren er høysesong for steinsprut. Når snøen smelter blir småsteiner og annet rask i veibanen virvlet opp, og smeller inn i frontruten, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige.

Flere steder har det i perioder vært bare veier denne måneden. Det medfører at sesongen for steinsprutskader har startet tidligere dette året.

30 steinsprutskader i døgnet

I Vestfold måtte 11.200 bileiere innom et verksted for å reparere ruten eller få den skiftet i løpet av fjoråret. Erstatningene endte på 67 millioner kroner, eller nærmere 180.000 kroner hver eneste dag.

Trolig vil minst like mange bileiere i Vestfold oppleve denne type skade, også i år.

Hold avstand

Hvis du får en rose i frontruten er det viktig å dekke den til raskest mulig med tape. En ubeskyttet sprekk vil bli fylt av skitt, og da kan det være umulig å reparere den. Glassverksteder deler gjerne ut spesielle klistremerker for formålet.

Det er vanskelig å gardere seg mot steinsprut, men noen råd har forsikringsselskapet.

– Det enkleste er å holde god avstand til bilen foran, men noen garanti mot en liten «rose» i frontruten er det ikke, sier Voll.

Veier som har vært strødd er mer utsatt enn veier som kun har vært saltet.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

SLAGHULL: Asfalt som ødelegges slik at det etterlater slaghull, fører også til grus i veibanen. Kommunikasjonssjef i Gjensidige, Arne Voll, viser et eksempel.

SLAGHULL: Asfalt som ødelegges slik at det etterlater slaghull, fører også til grus i veibanen. Kommunikasjonssjef i Gjensidige, Arne Voll, viser et eksempel. Foto:

Derfor er det gratis

Kostnadene ved å skifte en rute er store. På bilmodeller med varmetråder i frontvinduet eller andre tekniske innretninger er kostnadene ekstra høye. Derfor er det en stor fordel når kunden velger å reparere ruten, i stedet for å skifte den.

Alle bileiere med delkasko eller kasko får reparert steinsprutskade gratis. Må ruten skiftes er det som regel en egenandel.

Steinsprutskader

I løpet av 2018 betalte forsikringsselskapene totalt ut over 1,6 milliarder kroner i erstatning for 256.000 steinsprutskader.

Nyere biler har ofte har ofte frontruter med mer avansert teknologi. Det er ikke uvanlig at det kostnaden ved å skrifte en frontrute på slike biler er over 20.000 kroner. Ved siden av frontruter er også karosseri og lykter utsatt for steinsprut.

Alle tall: Finans Norge

Artikkeltags