Nå går bilsalget i revers

ENDRING: Eier og daglig leder Peer Firing-Hansen driver i en bransje og leder en bedrift som står foran store endringer.

ENDRING: Eier og daglig leder Peer Firing-Hansen driver i en bransje og leder en bedrift som står foran store endringer. Foto:

Usikre kunder sitter på gjerdet og venter. Nedgangen på 30 prosent fra januar i fjor rammer alle bilmerker.

DEL

Tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikk lyver ikke. 13.055 registrerte biler i januar 2017 ble til 9.207 i januar i år. Ladbare hybridbiler har falt 40 prosent, og langt mer enn bensinbiler. Opplysningsrådet tror negativ oppmerksomhet i media rundt ladbare hybridbiler kan være noe av årsaken.

LES OGSÅ: Aleksander er Vestfolds beste kjøretøyselev

Usikre kunder

Daglig leder Peer Firing-Hansen ved Peugeot i Horten merker at kundene er usikre. Det handler mest om teknologi. Hva skal jeg velge, hva kommer på markedet og når skal jeg kjøpe?

– Vi har en ganske stor og trofast kundegruppe på vanlige forbrenningsmotorer, både bensin og diesel. I fjor solgte vi 57 nye og 61 brukte biler, en klar oppgang fra 2016. For oss har også januar vært en god måned, med levering av ti nye biler mot seks i samme måned i 2017. De siste tallene er litt tilfeldige ettersom en måned er kort tid, og vi har hatt flere 3008-modeller for levering, sier Firing-Hansen.

LES OGSÅ: Dropper Skoppum stasjon – her kommer de nye ladestasjonene for elbiler 

Store endringer

Han ser for seg en bilbransje i store endringer.

– Vi vil få langt mer intelligente biler som tar oss sikkert fra et sted til et annet. Om ti år har vi kanskje sjåførløse biler, og ulykker med biler på veiene vil stort set ikke forekomme. Det vil få store konsekvenser for forsikringsbransjen, bilverkstedene og trafikkskolene. Jeg tror antall elbiler fortsatt vil stige. Det betyr mindreforbruk av drivstoff og store endringer på bensinstasjonene. Jeg skjønner at bilkundene er usikre, og det samme er hele bilbransjen, sier Peer Firing Hansen.

Binde opp kapital

Opplysningsrådet for Veitrafikken viser også til at folk nå ikke ønsker å binde opp så mye kapital i en bil. Bruksbilsalget er på vei opp, en markant økning. Det kan tyde på at mange velger brukt framfor nytt.

LES OGSÅ: Nytt lovforslag skal gjøre drosjeturen billigere - Taxi Horten tror det blir dyrere for kundene 

– Flere kunder ønsker også å lease biler, det vil si leie over tre år. Jeg mener dette er en ordning som passer best for næringslivet. Det går blant annet på beskatning. Vi kan tilby privatkundene våre bedre løsninger enn leasing. Det at kundene ikke ønsker å binde så mye penger i bil, kan også handle om usikkerhet i forhold til ny teknologi. Vi har hatt noen år nå hvor mye har handlet om design og utstyr. Framover vil mye dreie seg om hvor intelligent bilen er eller ikke, sier Peer Firing-Hansen.

Rask omstilling

– Hva med bilforhandleren?

– Bilbutikken må være i stand til å omstille seg raskt i forhold til endringene i markedet. Kanskje er ikke den god løsningen å sitte med et bygg til 50 millioner kroner, mange avdelinger og godt med ansatte. Utfordringen er at vi ikke sitter på svaret. Tida vil vise hva som er rett og galt, sier eier og daglig leder Peer Firing-Hansen.

Nybilsalget i januar

9.207 solgte nye biler.

Personbiler med nulutslipp sto for 23,1 prosent.

Markedsandelen i januar 2017 var på 17,6 prosent.

Brukbilimporten av biler med nullutslipp var 890.

55 nye varebiler solgt med nullutslipp.

De  åtte mest solgte merkene var:

Wolkswagen 1,384.

Toyota, 1.153.

BMW, 1.123.

Volvo, 650.

Ford, 515.

Peugeot, 474.

Skoga, 397.

KIA, 398.

Artikkeltags