Truer med å kreve stenging av trafikken til ferjeleiet, hvis hullene i veibanen ikke utbedres

MARKERT: Der asfalten er mest skadet, har Horten havnevesen satt ut kjegler for å få folk til å kjøre utenom.

MARKERT: Der asfalten er mest skadet, har Horten havnevesen satt ut kjegler for å få folk til å kjøre utenom. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

– Det er ikke riktig at vi som bor i Strandparken og skatter til Horten enda en gang må bære de negative konsekvensene som fergetrafikken medfører, skriver leder i Strandparken velforening, Jan Focas.

DEL

Hullene i riksvei 19 ved Linden, og veien fra rundkjøringen inn mot Strandparken er så store og dype at de både kan føre til skader på kjøretøy og personskade, skriver lederen i Strandparken velforening i en epost til Horten kommune, Horten Havnevesen og Statens vegvesen.

LES OGSÅ: Han svingte for å unngå hull i veien, bare for å treffe et annet og større hull (+)

Velforeningen krever rask informasjon om hvilke strakstiltak kommunen, havnevesenet og veivesenet vil gjennomføre.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

STYRELEDER: Jan Focas er leder i Strandparken Velforening.

STYRELEDER: Jan Focas er leder i Strandparken Velforening. Foto:

LES OGSÅ: Her vil de merke Tønsbergs nye bomring

Ukjent med problemet

– Jeg har registrert brevet, men ikke påbegynt noen saksbehandling ennå, sier kommunalsjef teknisk Geir Kjellsen.

– Lar deg seg gjøre å reparere slike hull i februar, når det er så mye is og snø som nå?

– Ja, det er fullt mulig, men det blir i så fall ikke varige utbedringer. Først må vi ta en befaring og se på hvor disse hullene er, for å vurdere om det er vår eiendom, og om det er vi som har ansvaret.

Bruker kaldasfalt

– Jeg har vært på området og sett på skadene, og tenker at styreleder i Strandparken vel har delvis rett, sier havnefogd Espen Eliassen.

– De verste skadene har vi utbedret, men det har vært med kaldasfalt, som ikke er noen varig løsning. Det er en vanskelig tid på året å få gjort ordentlige reparasjoner. Da må det helst være plussgrader først, legger Eliassen til.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

HAVNEFOGD: Espen Eliassen er klar over problemet. Årstiden gjør det utfordrende å få til varige reparasjoner, sier han.

HAVNEFOGD: Espen Eliassen er klar over problemet. Årstiden gjør det utfordrende å få til varige reparasjoner, sier han. Foto:

Trafikken går imidlertid som normalt.

– På denne tida av året har vi mellom 3.500 og 4.000 biler i døgnet, og det går jo tilsynelatende bra, sier Eliassen.

LES OGSÅ: Mer ekstremvær betyr høyere kapasitet for vann og avløp – Her skal Horten kommune grave

Kan være nødvendig med større reparasjoner

Det er ikke første gang det oppstår huller i asfalten nettopp her.

– Vi må få tak i fagfolk som kan foreta en kvalitetssikret vurdering på om det er skader under asfalten. Om det vil bli nødvendig med en lengre reparasjonsperiode og eventuelt omkjøring vet jeg ikke. Men vi er vårt ansvar bevisst. Vær og vind er ikke noen unnskyldning, for asfaltdekket skal jo tåle norsk vinter.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

HOMPETITTEN: Veien fra rundkjøringen inn mot Strandparken er ikke mye bedre.

HOMPETITTEN: Veien fra rundkjøringen inn mot Strandparken er ikke mye bedre. Foto:

Står på venteliste

Driftssjef i Horten havnevesen, Bente Levin, er klar over problemet.

Veldig klar over det, understreker hun.

– Det er store og til dels stygge hull. Foreløpig har vi reparert med kaldasfalt, men med snø og regn og frost varer det ikke lenge før det er like ille igjen. Utfordringen nå er at de fleste asfaltfirmaer stenger om vinteren. Det er noen få som er åpne, men det er ikke bare hos oss det er mange og store hull i veien, så nå venter vi på at de skal få tid til å komme til oss.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

DRIFTSSJEF: Bente Levin, Horten havnevesen, venter på at asfaltleverandører skal få tid til å komme til Horten. Det er nemlig ikke bare her det er store huller i asfalten.

DRIFTSSJEF: Bente Levin, Horten havnevesen, venter på at asfaltleverandører skal få tid til å komme til Horten. Det er nemlig ikke bare her det er store huller i asfalten. Foto:

I påvente av at det skjer, har de markert de største hullene med kjegler, slik at sjåfører skal unngå å kjøre der.

– Men kjeglene blir fort kjørt ned, eller de forsvinner på annet vis, så vi må stadig sette ut nye, forteller Levin.

Når snøen går, regner hun med at de må sette i gang med en større reparasjon.

– Da må vi også se på om det er noe som må gjøres annerledes, for å få asfalten til å tåle belastningen, sier hun.  

HULLETE: Veien mellom rundkjøringene ved Linden Park, inn mot ferjeleiet, er så hullete at man risikerer skader på kjøretøy, skriver Strandparken velforening.

HULLETE: Veien mellom rundkjøringene ved Linden Park, inn mot ferjeleiet, er så hullete at man risikerer skader på kjøretøy, skriver Strandparken velforening. Foto:

Artikkeltags