Derfor ligger Bastø IV fortøyd

FEIL KAI: Her er Bastø IV fortøyd ved kaia som normalt er anløp for båter med stållast. Likevel har ikke Bastø IV skiftet beite. Ferjen har bare en pause. Og Bastø Fosen har stålkontroll.

FEIL KAI: Her er Bastø IV fortøyd ved kaia som normalt er anløp for båter med stållast. Likevel har ikke Bastø IV skiftet beite. Ferjen har bare en pause. Og Bastø Fosen har stålkontroll. Foto:

Mandag er Bastø IV fortøyd til stålkaia i trafikkhavna. Ferjen frakter ikke stålplater til Horten om noen skulle tro det. Bastø IV har bare en velfortjent pause.

DEL

– Det er ikke mulig for oss å kjøre fem ferjer uten at det oppstår forsinkelser når vi kun han én lem å kjøre på. Derfor har vi blitt enige med Statens vegvesen om å ta én ferje ut av drift i reparasjonsperioden for den andre lemmen. Da unngår vi at ferjene blir liggende og vente før de kan legge til kai, sier Øyvind Lund, administrerende direktør i Bastø Fosen.

LES OGSÅ: Må reparere ferjelemmen – nå blir det nye rutetider i fire måneder 

– Mandag er Bastø IV ute av sambandet. Noen ganger benytter vi HIP og Indre havn. Andre ganger Ytre havn og Horten trafikkhavn som i dag. Fire ferjer i full drift i byggeperioden er normal drift nå, sier Øyvind Lund.

LES OGSÅ: Bastø Fosen har bestilt seg ny ferje – og denne er helt annerledes enn de andre 

Ferjelemmene på kaia i Moss bygges om. Den første ble gjort ferdig i vår, og torsdag 1. november starter arbeidet med den andre. I anleggsperioden reduseres trafikken på sambandet Moss–Horten fra fem til fire ferjer.

Artikkeltags