KONKRET: Leder for hovedutvalget plan og areal i fylkeskommunen, Erik Andersen fra Horten, fikk i går de siste detaljene om Vestfoldbanen av Elisabeth Anicken Bakke og Stine M. Undrum i Jernbaneverket. FOTO: JAN BROMS

Toget inn i fjellet

TØNSBERG: To spor i tunnel fra Sande til Nykirke blir den nye opplevelsen til reisende med tog om få år.

Gjengangeren på Facebook

Jernbaneverket la fram planene for hovedutvalg for plan og areal i fylkeskommunen i går. Den nye strekningen er på 12 kilometer. Tre fjerdedeler av strekningen vil toget kjøre inne i fjellet.
– Her kommer også nye Holmestrand stasjon. 150 meter inn i fjellet vil Jernbaneverket bygge den fineste og mest moderne stasjonen i hele Norge. Den får to inn- og utganger, en ved fjordhotellet, og en ved den tidligere politistasjonen.
Store deler av strekningen fra Nykirke til Sande består av mange og krappe kurver som medfører at togene må kjøre i sakte fart. Det positive for de reisende har alltid vært den flotte utsikten ut over fjorden.
Men nå forsvinner isfiskere og seilbåter og Holmestrand by fra togvinduet.
Anbudsdokumentene for strekningen blir sendt ut 15. oktober i år. Byggestart er beregnet til første kvartal 2010. Saken er lagt ut til offentlig ettersyn denne uken, sa prosjekteringsleder Elisabeth Anicken Bakke.
– Den nye stasjonen i Holmestrand får fire spor. De to i midten blir avsatt til høyhastighetstog. De to andre til inter-city trafikken. Takhøyden på stasjonen er hele 13 meter, og perrongene blir 250 meter lange, fortalte prosjektleder Stine M. Undrum.
Inne i fjellet skal toget kjøre i rett strekning. Det betyr en moderne jernbane med tog i 250 kilometer i timen. Den dagen høyhastighetsbanen står ferdig, er reisetida mellom Porsgrunn og Drammen stipulert til 38 minutter. Gjennom Vestfold blir det trolig bare et stopp for toget. Det kan komme i forbindelse med ny stasjon knyttet til Sandefjord Lufthavn Torp.
Resten av av trafikken skal betjenes av inter-city tog:
– Selv om høyhastighetstoget ligger litt fram i tid, velger vi å legge til rette for både høy hastighet og inter-city trafikk på de nye strekningene. Dagens stasjoner i Larvik og Sandefjord kan bli en utfordring, sa Stine M. Undrum.
Nå holder Jernbaneverket på med strekningen Barkåker til Tønsberg. Den dagen dette prosjektet står ferdig, blir det slutt på stopp og venting på møtende tog på Barkåker:
– Det blir en stor forbedring, sa Elisabeth Anicken Bakke.
Etter strekningen Holm - Nykirke, skal Jernbaneverket i gang med en lang tunnel mellom Larvik og Porsgrunn. Og etter der igjen kommer strekningen Nykirke - Barkåker som omfatter en ny stasjon i Horten kommune.
– Vi vil ha stasjoner inne i sentrum av byene. Her ligger det politiske føringer,
sa prosjektleder Stine M. Undrum. Men noe snakk om trasevalg og en ny stasjon i Horten ble det ikke denne gang.
Vi vil ha stasjoner inne i sentrum av byene.
Prosjektleder Stine M. Undrum i Jernbaneverket.
Vestfoldbanen
Bygger nå dobbeltspor mellom Barkåker og Tønsberg.
Neste år starter bygging av dobbeltspor mellom Sande og Nykirke.
Så kommer ny tunnel mellom Larvik og Porsgrunn.
Etter det igjen kommer strekningen fra Nykirke til Barkåker.
30 medarbeidere i Jernbaneverket jobber nå med prosjektering i Vestfold.
Fylkespolitikerne ble informert om planene i går.
Legger til rette for både tog i høy hastighet og inter-city tog.
Barkåker - Tønsberg står ferdig i oktober 2011.
Den andre kontrakten her er nå tildelt NCC.
Høyhastighet betyr Porsgrunn - Drammen på 38 minutter.
Dette toget skal stoppe bare en gang i Vestfold.

 

Kommentarer på gjengangeren.no

Torgeir Lorentzen

Her kan du fritt komme med dine synspunkter, bruk gjerne fullt navn. Da blir det mer interessant for andre som følger debatten eller deltar i den. Vi krever også en respektfull og saklig tone. Trakassering, hatske utfall og trusler aksepterer vi ikke. Kommentarene blir lest og godkjent før de blir publisert. Noen av kommentarene vil kunne komme på trykk i papiravisen.

Vennlig hilsen Torgeir Lorentzen, ansvarlig redaktør Gjengangeren.

Følg Gjengangeren på Facebook:

Les Gjengangeren som ePaper eller bestill papiravisen.