Disse flyene du får se

I ettermiddag er det store flyshowet på Karljohansvern. Her er noen av flyene du får se.

I juli 1909 ble Bleriot den første som fløy over den engelske kanal med denne maskinen. Han var også førstemann til å fly over Alpene, og dette flyet ble det første som ble tatt i militær bruk. Maskinen var også det første man foretok en loop med. Flyet har gått igjen i en rekke filmer og TV-innspillinger de siste årene.

I juli 1909 ble Bleriot den første som fløy over den engelske kanal med denne maskinen. Han var også førstemann til å fly over Alpene, og dette flyet ble det første som ble tatt i militær bruk. Maskinen var også det første man foretok en loop med. Flyet har gått igjen i en rekke filmer og TV-innspillinger de siste årene.

DEL

Flyene representerer 100 år med militær luftmakt. Flyene vil passere i lav høyde over og bak scenen.


Bleriot XI:
I juli 1909 ble Bleriot den første som fløy over den engelske kanal med denne maskinen. Han var også førstemann til å fly over Alpene, og dette flyet ble det første som ble tatt i militær bruk. Maskinen var også det første man foretok en loop med. Flyet har gått igjen i en rekke filmer og TV-innspillinger de siste årene,

Tiger Moth:
Tiger Moth er et av verdens mest kjente skolefly. Det ble konstruert på 30-tallet og var i bruk i RAF gjennom hele andre verdenskrig. Tidlig på 90-tallet var det tre flygende eksemplarer av denne veteranen i Norge. Nå er det bare én igjen.

Bird Dog:
Cessnafabrikken begynte høsten 1949 utviklingen av et observasjonsfly av metall, basert på US Armys spesifikasjoner. Det finnes i dag ett sivilt registrert eksemplar i Norge (LN-WNO) i forsvarets farger. Det har hjemmebase på Kjeller. Flyet har plass til en flyger, og en observatør

LES OGSÅ: Møringa "airfield" åpnet


Piper Cub:
Den første prototypen på en Cub ble bygget i 1930. I 1932 oppsto Piper Aircraft Co.

Fairchild Cornell:
Prototypen fløy første gang den 15. mai 1939. Etter angrepet på Pearl Harbor økte de militære ordrene drastisk.

AT-6 Harvard Mk III, LN-WNH:
North American Harvard er en to seters treningsjager som var 2. verdenskrigs mest populære og anvendte skolefly for jagerflygere.
Flyet er krevende å fly - ikke minst skal det en egen teknikk til å behandle et fly med halehjul.
I februar 1984 ble det kjøpt av Thore Virik og Arne Karlsen på Torp, og eies nå av sameiet Warbirds Aviation på Torp.

LES OGSÅ: - De ba meg spy til venstre

DC 3 Dakota:

DC 3 flyet et luftfartens mest seiglivede suksess. Den fløy for første gang i 1935 og er 77 år senere fortsatt på vingene. Det antas at ca. 500 fly av denne typen flyr rundt omkring i verden i dag. Maskinen som Stiftelsen Dakota Norway eier og flyr, var ferdig fra flyfabrikken i Santa Monica i 1943 og ble satt i tjeneste hos US Army Air Force sommeren dette året. Den tok del i den massive invasjonen i Normandie i juni 1944. I alt 16079 varianter av flytypen er bygget.

Curtis H-75:
I juli 1939 bestilte Norge 12 Hawk 75A-6 til en verdi av 4,3 millioner kroner. Dette flyet kommer altså 72 år forsinket til Norge.
På 50-tallet ble den reddet fra skarphaugen og satt på lager i Frankrike inntil 1995. Etter en fullstendig renovering i USA var det igjen på vingene i 2005.
Dette er verdens eneste flygedyktige eksemplar fra hele P-36 linjen som ble produsert i flere varianter.

Catalina:
Consolidated PBY Catalina var et fly med lang levetid og mye historie i det norske Luftforsvaret og den var operativ i perioden 1942-1961.

SE OGSÅ:  Bildeserie av flyvning over Horten


Spitfire Mk XVI:
Denne legendariske enseters jageren som for britene er blitt et nasjonalt ikon, ble fløyet for første gang i 1936. Flyet som besøker jubileet ble bygget i 1945 og har ingen aktiv krigstjeneste bak seg.

Saab Safir:
Første modell av Saab Safir kom i 1946 som Saab 91A med Gipsy Major motor. I 1956 tok Norge i bruk Saab Safir på Forsvarets flyskole.

deHavilland Chipmunk:
Prototypen til Chipmunk fløy første gang i 1946. Etter 1950 ble Chipmunk også solgt på det sivile markedet og de ble populære, robuste og enkle å fly som de var.

deHavilland Vampire T. 55:
Fra 1948 til 1957 kjøpte Forsvaret 56 deHavilland Vampire. Dette ble Norges første jagerfly med jetmotor, og det erstattet Spitfire og Mosquito. Vampire fløy for første gang i 1943, og ble tatt i bruk av The Royal Airforce i april 1945, like før krigens slutt. Dette flyet ble bygget på lisens i Sveits i 1959 som den siste av i alt 20 tosetere.

F 16 Fighting Falcon:
F 16 har for lengst feiret sitt 30 års jubileum som Norges gjeldende kampfly og er på god vei mot sitt 40 års jubileum. I 1975 bestilte Norge 72 fly av den nye jageren som var under utvikling. Flytypen fløy for første gang i USA i 1976, og Norges første F 16 landet på Rygge hovedflystasjon 15. januar 1980.

Artikkeltags