Bleriot XI

Bleriot XI: I juli 1909 ble Bleriot den første som fløy over den engelske kanal med denne maskinen. Han var også førstemann til å fly over Alpene, og dette flyet ble det første som ble tatt i militær bruk. Maskinen var også det første man foretok en loop med. Flyet har gått igjen i en rekke filmer og TV-innspillinger de siste årene.

Disse flyene du får se

I ettermiddag er det store flyshowet på Karljohansvern. Her er noen av flyene du får se.

Gjengangeren på Facebook

TIGER MOTH

TIGER MOTH: Dette er et av verdens mest kjente skolefly.

BIRD DOG

BIRD DOG: Cessnafabrikken begynte høsten 1949 utviklingen av et observasjonsfly av metall, basert på US Armys spesifikasjoner.

FAIRCHILD CORNELL

FAIRCHILD CORNELL: Prototypen fløy første gang den 15. mai 1939.

AT-6 HARVARD MK III, LN-WNH

AT-6 HARVARD MK III, LN-WNH: North American Harvard er en to seters treningsjager som var 2. verdenskrigs mest populære og anvendte skolefly for jagerflygere.

DC 3 DAKOTA:

DC 3 DAKOTA: DC 3 flyet et luftfartens mest seiglivede suksess.

Flyene representerer 100 år med militær luftmakt. Flyene vil passere i lav høyde over og bak scenen.

Facebook-knapp kommer her


Bleriot XI:
I juli 1909 ble Bleriot den første som fløy over den engelske kanal med denne maskinen. Han var også førstemann til å fly over Alpene, og dette flyet ble det første som ble tatt i militær bruk. Maskinen var også det første man foretok en loop med. Flyet har gått igjen i en rekke filmer og TV-innspillinger de siste årene,

Tiger Moth:
Tiger Moth er et av verdens mest kjente skolefly. Det ble konstruert på 30-tallet og var i bruk i RAF gjennom hele andre verdenskrig. Tidlig på 90-tallet var det tre flygende eksemplarer av denne veteranen i Norge. Nå er det bare én igjen.

Bird Dog:
Cessnafabrikken begynte høsten 1949 utviklingen av et observasjonsfly av metall, basert på US Armys spesifikasjoner. Det finnes i dag ett sivilt registrert eksemplar i Norge (LN-WNO) i forsvarets farger. Det har hjemmebase på Kjeller. Flyet har plass til en flyger, og en observatør

LES OGSÅ: Møringa "airfield" åpnet


Piper Cub:
Den første prototypen på en Cub ble bygget i 1930. I 1932 oppsto Piper Aircraft Co.

Fairchild Cornell:
Prototypen fløy første gang den 15. mai 1939. Etter angrepet på Pearl Harbor økte de militære ordrene drastisk.

AT-6 Harvard Mk III, LN-WNH:
North American Harvard er en to seters treningsjager som var 2. verdenskrigs mest populære og anvendte skolefly for jagerflygere.
Flyet er krevende å fly - ikke minst skal det en egen teknikk til å behandle et fly med halehjul.
I februar 1984 ble det kjøpt av Thore Virik og Arne Karlsen på Torp, og eies nå av sameiet Warbirds Aviation på Torp.

LES OGSÅ: - De ba meg spy til venstre

DC 3 Dakota:

DC 3 flyet et luftfartens mest seiglivede suksess. Den fløy for første gang i 1935 og er 77 år senere fortsatt på vingene. Det antas at ca. 500 fly av denne typen flyr rundt omkring i verden i dag. Maskinen som Stiftelsen Dakota Norway eier og flyr, var ferdig fra flyfabrikken i Santa Monica i 1943 og ble satt i tjeneste hos US Army Air Force sommeren dette året. Den tok del i den massive invasjonen i Normandie i juni 1944. I alt 16079 varianter av flytypen er bygget.

Curtis H-75:
I juli 1939 bestilte Norge 12 Hawk 75A-6 til en verdi av 4,3 millioner kroner. Dette flyet kommer altså 72 år forsinket til Norge.
På 50-tallet ble den reddet fra skarphaugen og satt på lager i Frankrike inntil 1995. Etter en fullstendig renovering i USA var det igjen på vingene i 2005.
Dette er verdens eneste flygedyktige eksemplar fra hele P-36 linjen som ble produsert i flere varianter.

Catalina:
Consolidated PBY Catalina var et fly med lang levetid og mye historie i det norske Luftforsvaret og den var operativ i perioden 1942-1961.

SE OGSÅ:  Bildeserie av flyvning over Horten


Spitfire Mk XVI:
Denne legendariske enseters jageren som for britene er blitt et nasjonalt ikon, ble fløyet for første gang i 1936. Flyet som besøker jubileet ble bygget i 1945 og har ingen aktiv krigstjeneste bak seg.

Saab Safir:
Første modell av Saab Safir kom i 1946 som Saab 91A med Gipsy Major motor. I 1956 tok Norge i bruk Saab Safir på Forsvarets flyskole.

deHavilland Chipmunk:
Prototypen til Chipmunk fløy første gang i 1946. Etter 1950 ble Chipmunk også solgt på det sivile markedet og de ble populære, robuste og enkle å fly som de var.

deHavilland Vampire T. 55:
Fra 1948 til 1957 kjøpte Forsvaret 56 deHavilland Vampire. Dette ble Norges første jagerfly med jetmotor, og det erstattet Spitfire og Mosquito. Vampire fløy for første gang i 1943, og ble tatt i bruk av The Royal Airforce i april 1945, like før krigens slutt. Dette flyet ble bygget på lisens i Sveits i 1959 som den siste av i alt 20 tosetere.

F 16 Fighting Falcon:
F 16 har for lengst feiret sitt 30 års jubileum som Norges gjeldende kampfly og er på god vei mot sitt 40 års jubileum. I 1975 bestilte Norge 72 fly av den nye jageren som var under utvikling. Flytypen fløy for første gang i USA i 1976, og Norges første F 16 landet på Rygge hovedflystasjon 15. januar 1980.

 

Kommentarer på gjengangeren.no

Torgeir Lorentzen

Her kan du fritt komme med dine synspunkter, bruk gjerne fullt navn. Da blir det mer interessant for andre som følger debatten eller deltar i den. Vi krever også en respektfull og saklig tone. Trakassering, hatske utfall og trusler aksepterer vi ikke. Kommentarene blir lest og godkjent før de blir publisert. Noen av kommentarene vil kunne komme på trykk i papiravisen.

Vennlig hilsen Torgeir Lorentzen, ansvarlig redaktør Gjengangeren.

Følg Gjengangeren på Facebook:

Les Gjengangeren som ePaper eller bestill papiravisen.